Whitsundays Islands

4 maart 2017 - Townsville, Australië

Lieve lezers,

Zaterdagmiddag besluiten we om weer naar Tin Can Bay te rijden, hier woont een oud werkgever, Peter, van twee vrienden van Michel, waar zij tijdens hun reis in Australië hebben gewerkt. Mich vraagt daar of hij wellicht ook werk voor ons heeft, helaas is het visseizoen op het moment erg rustig en kan hij ons daar niet mee helpen. Het blijkt een hele vriendelijke man, die naast de visserij woont. We vertellen hem dat we de dolfijnen in Tin Can Bay ook wel wilden zien en hij bied ons aan dat wij in zijn achtertuin mogen slapen. Deze achtertuin grenst direct aan het meer waar de dolfijnen ook zwemmen! We bedanken hem en zetten alles op. Ook mogen wij zijn kajakken gebruiken en we gaan direct het meer op. Het is prachtig weer dus we genieten vol op! S’avonds kopen we wat verse garnalen bij de winkel van de visserij voor in een lekkere salade. Ook lopen we nog een rondje door het dorp, op zoek naar een wifi punt, die vinden we helaas niet…

Zondagochtend staan we al vroeg op, om in de kajak te stappen en het meer op te gaan. De dolfijnen worden ‘s morgens vroeg gevoerd bij een café op de hoek, die hierdoor veel toeristen trekt. Dit dorpje staat eigenlijk alleen bekend om de dolfijnen die sochtends langskomen. Het café vraagt belachelijk hoge prijzen om te komen kijken of een visje te geven. Wij willen het anders meemaken dus gaan zelf het meer op en proberen zo dichtbij mogelijk te komen. Hier zijn ze bij het café niet van gediend en er wordt al snel naar ons geroepen dat we op 30 meter afstand moeten blijven. Wij hebben nergens een bordje gezien dus blijven lekker liggen en kijken naar de dolfijnen die om ons heen zwemmen. Helaas waren ze helemaal gefocust op de vis die ze bij het café kregen en hadden ze dus weinig oog voor ons. Er stond zo’n 100 man aan de kant bij het café, dus ze hebben lekker kunnen smullen daar. Na een tijdje zijn we het wachten zat en besluiten uit de kajak te stappen. Peter vraagt of wij mee willen om de krabbenkooien te legen uit het meer, hij heeft twee hele grote krabben gevangen. Hierna mogen we vanaf de visserij een hengeltje uitwerpen. We krijgen wat aas van Peter (garnalen en inktvis) en gooien ons hengeltje uit. Iets verderop ligt een bootje met 3 oudere mannen die ook aan het vissen zijn. Na een paar minuten heeft Mich al beet, een enorme zeebrasem! En een goede maat, dus die leggen we in de bak met ijsblokjes. Bren vangt daarna ook wat visjes maar helaas te klein, die mogen we niet gebruiken. Ook Mich vangt nog wat vissen. De 3 mannen in het bootje kijken ons jaloers aan, want zij hebben in de tussentijd helemaal niets gevangen.
De vrouw van Peter laat ons vervolgens zien hoe de vis gefileerd moet worden en geeft ons tips om hem klaar te maken. Hier gaan we lekker van smullen! In de middag nemen we afscheid van Peter en zijn gezin en maken ons klaar voor het rijden. We rijden naar een plaatsje Childers, ongeveer 150 km verderop, hier is een rest-area midden in het dorpje met schone toiletten en voorzieningen. Hier brengen we de nacht door.

Maandag vertrekken we al vroeg en rijden veel km’s. Zo’n 400 km en stoppen uiteindelijk bij een rest-area  in Yaamba langs de weg. Achteraf veel te dicht langs de weg, want we slapen slecht. We hebben de vis bewaard tot vandaag en eten er heerlijk van!

De volgende morgen, dinsdag, is onze volgende bestemming Airlie Beach. Dit is wel een stukje namelijk zo’n 445 km! We rijden en rijden en zijn er eigenlijk een beetje klaar mee. Grappige is wel, dat de Aussies  hier rekening mee houden en weten dat er soms hele lange stukken gereden worden. Daarom plaatsen ze langs de weg borden om je ‘’wakker te houden’, zoals een spelletje Triviant met wat vragen. Waar dan een paar km later het antwoord wordt op weergeven.
Om ongeveer 15.00uur komen we aan in Airlie Beach, een bekende plaats want vanaf hieruit worden de tours richting de Whitsunday’s georganiseerd. De Whitsundays zijn een aantal eilanden voor de kust van Australië die bekend staan om de parelwitte stranden en mooie natuur. De Whitsundays liggen in het Great Barrier Reef, dus er worden ook veel snorkel en duik-trips georganiseerd. Dit is ook onze wens dus we gaan gelijk op zoek naar een organisatie die een leuke deal voor ons heeft. Bij het eerste winkeltje bieden ze ons al wat leuks aan, en de boot gaat vanavond al! We lopen nog snel naar wat andere winkeltjes toe, om te kijken of ze wat beters voor ons hebben, maar we komen toch weer terug bij de eerste en boeken de trip: een 3 daagse-en 3 nachten- boottocht met een oud Nederlands zeilschip naar de Whitsundays! Inclusief eten, snorkelen en strandbezoek. En we worden om 19:30 uur opgehaald! Snel regelen we alles en brengen in de dichtstbijzijnde McDonalds iedereen op de hoogte dat we weer een paar dagen ‘uit de lucht’’ zijn. We pakken onze spullen en maken ons klaar. Om 19:30uur worden we door een bus opgehaald en naar de haven gebracht. Hier ontmoeten we de 14 andere mensen die ons deze 3 dagen gaan vergezellen. We worden naar de boot gebracht en hier wordt ons van alles uitgelegd en onze kamers gewezen. We hebben een schattig klein kamertje in de boot met een tweepersoons bed en airco! Na een stuk varen leggen we aan, nemen nog een drankje en slapen heerlijk!

Woensdagochtend worden we wakker en ontbijten op de boot. Ze leggen ons het dagprogramma uit; we gaan vandaag naar de Whitsunday Islands en doen daar eerst een wandeling naar de uitkijkpunten en daarna mogen we een aantal uur op het strand spenderen. We varen naar het opstappunt waar we met een kleiner bootje naar het vaste land worden gebracht, Hier maken we een wandeling naar de mooie uitkijkpunten. Het uitzicht is prachtig! Het witte zand zie je door de blauwe zee heen in een soort cirkels, heel bijzonder natuurfenomeen! Daarna begeven we ons richting het prachtige strand. Ook hier is het zand parelwit en de zee lichtblauw. Je moet een zonnebril op, want het witte zand doet bijna pijn aan je ogen! Helaas mogen we alleen ‘zwemmen’ in de zee met een ‘stingersuit’ aan. Dit komt omdat het kwallenseizoen is, en hier kwallen leven die je zenuwenstelsel aan kunnen tasten als ze je prikken. Heel gevaarlijk dus! We lopen een beetje door de zee en genieten van de zon. Na een paar uur vertrekken we weer met de boot en de zeilen gaan uit. We zeilen  naar de plaats waar we gaan overnachten. Als de zeilen omlaag gehesen zijn, zien we pas hoe mooi de boot echt is, wat een plaatje! Bij de plek om te overnachten  wordt nog het tarzan-touw uitgegooid aan de boot en iedereen kan met een leuke zwaai het water in. ‘s avonds dineren we en kletsen we wat met de andere passagiers.

Donderdag vertrekken we al op tijd, naar de eerste snorkelspot. We trekken allemaal ons pak aan en varen met het kleinere bootje naar de plek toe. Hier mogen we een paar uur snorkelen. De vissen zijn mooi om te zien maar het koraal is minder dan we verwacht hadden. Helaas is het Great Barrier Reef op veel plaatsen afgestorven en dit zien we ook. Een van de crew-leden van de boot verteld dat dit is gekomen omdat er 7 jaar geleden een grote storm is geweest en dit allemaal heeft verwoest. Hij belooft dat er morgen mooiere dingen te zien zullen zijn. ‘s middags lunchen we en worden we naar een andere snorkelspot gebracht. Als we ons aan het omkleden zijn begint het enorm hard te regenen! We varen naar de snorkelspot en gelukkig is het zeewater lekker warm en gaat de regenbui geheel aan ons voorbij. Helaas is dit ook geen echt mooie snorkelspot en we vragen ons af, of we misschien te verwend zijn met de dingen die we al op Bali hebben meegemaakt.. Een klein beetje teleurgesteld gaan we weer aan boord en dineren we. Ook vanavond weer een lekker drankje en kletsen we met de mede passagiers.

Vrijdagmorgen ontbijten we en worden we naar een snorkelplek gebracht, naast een parelwit strand. Echt een onbewoond eilandje midden in de zee. We trekken al onze spullen aan en duiken het water in. Wat we hier zien, is onbeschrijfelijk mooi! Bijna direct zien we een zeeschildpad onder ons zwemmen. Wat een schoonheid! We maken wat foto’s en filmpjes en genieten van deze prachtige onderwaterwereld. We hebben zo’n twee uur gesnorkeld en 8 zeeschildpadden gezien! Met als resultaat een prachtige ervaring en super mooie foto’s en filmpjes. De schildpadden halen elke 20 minuten een paar keer adem, en duiken dan weer naar benden. We hebben een aantal keer lang boven de schildpadden moeten ‘hangen’ tot ze boven kwamen, maar wat een mooie belevenis… Dit vergeten we nooit meer!
Aan boord lunchen we en zeilen we langzaam weer richting de haven. De tour is alweer afgelopen.. We hebben genoten van deze mooie ervaring, de omgeving is echt prachtig om te zeilen/varen.
In de haven nemen we afscheid van iedereen en brengen in de McDonalds iedereen weer op de hoogte dat we terug zijn. We doen wat boodschapjes en het is al laat. We zoeken zelf een plekje langs de weg waar we overnachten. De luchtvochtigheid is ontzettend hoog hier en bijna geen wind, we zweten de tent uit. Bah..

Zaterdagmorgen worden we wakker en het regent… We komen steeds noordelijker en daar is nu het regenseizoen, dat merken we… Het stopt niet met regenen en we besluiten dat we toch verder moeten. We pakken alles nat in en doen zelfs de afwas met opgevangen regenwater! We vertrekken en rijden  in de regen noordelijker, hopelijk wordt het nog droog vandaag!

Tot volgende week, liefs van ons!

1. Jacques Engel:
    4 maart 2017
    Hoi jongelui,
    wat weer een geweldig verhaal! Mooi dat je dit allemaal mag meemaken. Wat zullen jullie straks een berg foto's hebben! Dat wordt uitzoeken, vrees ik.
    Groetjes
    Opa Jacques&Hannie
  2. Oma:
    6 maart 2017
    wat weer een avonturen . Geniet er maar weer va n.Groetjes,Oma
  3. Jaap:
    6 maart 2017
    He Mich en Bren, mooi leventje beetje varen, beetje snorkelen en ook nog ff visjes vangen en ook nog opeten.... hmm lekker hoor zo'n eigen vissie.
    En met snorkelen na de tripjes op bali een nieuw vriendje ontdekt !! Geweldig zo'n schildpad en ze vreten die kwallen ook nog op top beesten. Heb dit allen op tv gezien en nu op de gopro filmpies top!! Ja en nu weer wat meer verplaatsen hopelijk weer wat meer zonneschijnnwant regen kennen we hier al genoeg , dus we zitten nietn te wachten op fototjes van een onweerbui!! Fijne, veilige en mooie kilometers en succes met triviant vragen dikke kus en tot horens weer
  4. Jane:
    9 maart 2017
    Wat een prachtige foto's hebben jullie weer gemaakt. En dan die dagen op zo'n prachtig schip. Geweldig!