Van Indonesië naar Thailand

10 juni 2017 - Koh Lanta, Thailand

Sawasdee!

Zondagochtend worden we om half 8 opgehaald door een medewerker van de cooking class. We worden naar de food markt in Ubud gebracht. Daar aangekomen worden we ontvangen door een vrouw die ons door de markt begeleid. Ze verteld ons over diverse traditionele Balinese gelegenheden, zoals de offertjes die iedereen elke dag doet en wat daarbij gebruikt wordt. We lopen door de nauwe gangetjes van de markt die gevuld zijn met kleuren, geuren (niet allemaal even fris) en bovenal veel rijst, eieren, kruiden, wierook, fruit, koffie, thee, noten, groente vlees en vis. Natuurlijk verteld ze ons over het eten, de specerijen en ze verteld dat de markt elke dag opent vanaf 03.00uur! Vanaf 9uur wordt de markt elke dag omgetoverd van eten naar kunst-markt. Na een enerverende ronde met veel indrukken op de markt worden we naar de keuken gebracht, waar we deze ochtend gaan koken. Eerst wordt er uitleg gegeven door een heel klein grappig Indonesisch mannetje, met een aanstekelijke lach. Als we per stel mogen beginnen met koken, wordt eerst al het al klaargelegde eten gezamenlijk gesneden. Daarna worden de sauzen fijngestampt en klaargemaakt. Dan beginnen we met het koken en bakken. Alle gerechtjes worden door elkaar heen gemaakt en ieder stel maakt wel een stuk of 5/6 gerechten. We bereiden onder andere; pindasaus, kippensoep, bumbu Bali, mie goreng, tonijn in bananenblad, saté, en nog een kipgerecht in kokosmelk. Aan het einde wordt alles op tafel opgediend en is je eigen lunch bereid! Het overtrof alle verwachtingen, want het was echt heerlijk en ontzettend veel! Na krijgen we nog een heerlijk Balinees dessert. Het was een super leuke ervaring en we hebben veel geleerd over de Indonesische keuken, we kunnen niet wachten het zelf thuis uit te proberen! Na de cooking class worden we terug naar het hotel gebracht waar we al onze bagage ophalen en door de hoteleigenaar naar Sanur worden gebracht, ons volgende hotel. De ouders van Mich gaan samen met hun vrienden naar een ander hotel, maar vlak in de buurt. Wij lopen samen een rondje door Sanur, Mich gaat naar de kapper en we herkennen daar het hotel waar we eerder zijn geweest. Via de boulevard lopen we terug naar ons hotel en stellen voor daar vanavond een hapje te gaan eten. Savonds eindigen we met z'n alle bij een Warung aan het strand, er staat een lekker windje. Dat is helaas het enige lekkere daar, de tent valt nogal tegen..

Maandagochtend staan we rustig op, onze laatste dag in Bali! Begin van de middag gaan we samen met Jaap en Mario, per scooter naar Uluwatu. Dit ligt in het zuidelijkste puntje van Bali. Onderweg lunchen we samen. Het is een hele rit maar het is leuk nog een stuk van Bali te zien. Bij Uluwatu eindigen we bij een prachtig klif met mooi uitzicht over de zee. Einde van de middag komen we weer terug aan in Sanur, frissen ons op en worden getrakteerd op een heerlijk etentje met z'n alle bij een hele goede warung! Voldaan en met een volle buik, nemen we even later weer afscheid van Mich z'n ouders en vrienden. Gelukkig deze keer maar voor 18 dagen...dat is wel te overzien! Tijdens het terug wandelen naar het hotel regelen we een taxi chauffeur die ons die volgende ochtend naar het vliegveld wil brengen.

Dinsdagochtend gaat het wekkertje vroeg. Om 04.00uur wordt ons ontbijt gebracht door de hotel eigenaar, die erop stond ons ontbijt te brengen voor we zouden vertrekken! Dat hij daarvoor achterlijk vroeg zijn bed uit moest, deerde hem niet! We ontbijten en worden om 04.30uur opgehaald door de taxi die ons naar het vliegveld brengt. Hier begint de lange wacht en vliegdag. Om half 9 vertrekt ons vliegtuig richting Bangkok, daar komen we na een aantal uur en en hebben een lange overstap en vliegen uiteindelijk naar Phuket. Vanuit daar moeten we nog 1,5 uur met de bus naar ons hotel. Moe komen we daar aan, eten nog wat bij een Thai op de hoek en vallen als een blok in slaap.

Woensdagochtend gaat de wekker ook weer vroeg want de taxi komt ons halen om ons naar de Ferry te brengen. We halen snel een broodje om de hoek bij de supermarkt en wachten op de taxi. Die brengt ons naar de boot die ons na 2uur afzet op het eiland Koh Phi Phi. Een prachtig eiland met grote rotsen. Dit eiland is als meeste bekend bij alle toeristen en er gaan ook hordes mensen van de boot hiernaartoe. Wij lopen naar de boot die ons naar Koh Lanta gaat brengen, een eiland een uurtje varen. Na een uur komen we daar aan en regelen een tuktuk (echt Thais!) die ons naar het hotel brengt. Eindelijk aangekomen! Hotel is prima en heeft een lekker zwembad waar we de rest van de middag vertoefden. Wel nemen we nog een heerlijke Thaise lunch, Mich een PadThai en Bren de stir-fry kip cashew, jam!!
Bij het avondeten gaan we naar een leuk restaurant tegenover ons hotel waar we hetzelfde bestellen als vanmiddag, heerlijk eten hier!

Donderdagochtend slapen we lekker uit. We krijgen een ontbijtje van het hotel en regelen een scooter waarmee we het west en zuidelijke deel van het eiland gaan verkennen. Volgens toeristen zijn hier de mooiste stranden te vinden. Helaas, valt dit voor ons erg tegen. Het is momenteel laag-seizoen, wat betekend dat veel resorts gesloten zijn. Ook is momenteel de stand van de maan de boosdoener dat er door de wind veel rommel op het strand aanspoelt. De locale bevolking heeft dan, samen met het feit dat er nauwelijks toeristen zijn, geen zin om de standen netjes schoon te houden. Er lag dus veel aangespoelde rommel op het strand, wat een minder leuk aanzicht heeft dan we hadden verwacht!! Bijna elk strand wat we bezoeken ziet er zo uit.. Gelukkig is het eiland verder erg mooi, veel natuur en we komen meerdere grote varanen tegen! Onderweg komen we nog een stel vrouwen tegen die een foto aan het maken zijn van het uitzicht, ondertussen zien we dat een brutale aap via hun openstaande raampje de auto inklimt! We waarschuwen de vrouwen voor de aap en zij beginnen gelijk te gillen als ze hem zien. We zien dat de aap de handtas van de vrouw pakt, die openritst en haar portemonnee pakt. De vrouwen worden bijna hysterisch en proberen de aap weg te jagen, maar die geeft geen krimp en ritst vrolijk de portemonnee open. Een van de vrouwen gooit een steentje in de richting van de aap om hem weg te jagen maar de aap is hier niet van gediend en komt snel op haar af gestormd en laat zijn tanden zien! Bren staat naast de vrouw om te helpen maar rent ook een stukje achteruit, de aap is echt groot en snel! De aap klimt op de buitenspiegel van de auto en de vrouwen gaan snel in de auto zitten, eentje voorin en eentje achterin. Ze proberen het raam van binnenuit dicht te doen, zodat de aap niet meer naar binnen kan maar op het laatste moment springt deze toch nog naar binnen en zit in de auto met de twee vrouwen!! Ook probeert hij de vrouw achterin te slaan! Ze springen snel uit de auto en we proberen nog met z'n alle de aap uit de auto te jagen. Bren komt met een stuk plastic aan, maar de aap rent dan ook een stukje achter Bren aan. Snel rent Bren naar de scooter, springt achterop bij Mich en in de tussentijd kunnen de vrouwen in de auto springen en wegrijden! Wat een eng beest.... haha. Na de lunch stoppen we bij een strand wat er mooi uitziet. De locals ruimen dit strand op, want het resort dat erbij zit wordt momenteel nog gebruikt. We stappen in de heerlijk lauw warme zee en genieten van het mooie groene uitzicht van de bossen van het eiland. Plots begint het keihard te regenen, er valt binnen een paar minuten super veel. Na een minuut of tien schijnt de zon weer, een typische tropisch regenbuitje!
Aan het einde van de dag nemen we nog een koele duik in ons zwembad. Savonds eten we weer bij hetzelfde restaurantje als gister.

Vrijdagochtend huren we weer dezelfde scooter en gaan nu de oost en noord kant verkennen. Hier is het stukken mooier!! We zien mooie stranden met typische Thaise boten. We rijden rondjes door het oude dorp en drinken een drankje bij een mooi panorama café. Vervolgens rijden we via de dierenopvang van het eiland terug. Daar zien we hoe de zwerf hondjes en katten van het eiland worden opgevangen, sommige mishandeld of aangereden. Zo zielig! Bijna elke hond die daar binnenkomt is al geadopteerd door buitenlandse toeristen die ze graag willen hebben. We knuffelen de katten en krijgen een rondleiding, aan het einde doen we nog een donatie. Er zijn wat honden die naar Europa komen, maar daar zoeken ze nog vrijwilligers voor die ze kunnen begeleiden tijdens de vlucht. Hier hoef je in principe niets voor te doen, dat is allemaal vanuit de opvang geregeld. Het enige is dat je de hond op het vliegveld moet overdragen aan de nieuwe baasjes. Er staan wat honden op de wachtlijst voor Helsinki en Parijs. Tijdens de uitleg geeft de medewerker aan dat als wij als vrijwilligers willen optreden we even contact moeten opnemen per mail. Na het bezoek rijden we vlug naar het hotel waar we afkoelen in het zwembad. Na het douchen gaan we weer bij de buren eten..

Zaterdagochtend leveren we na het ontbijt, de sleutel van de scooter in en lopen naar een tentje in de straat waar we geld kunnen wisselen. Daarna leggen we onze handdoekjes op de bedjes bij het zwembad en genieten van de zon vandaag. Een relaxte zwembad-dag. Morgen vertrekken we hier weer en we wilden nog even genieten. Onder het genot van een boek, water, telefoon en later een lunch, genieten we van de dag. Het lijkt alsof iedereen uit het hotel vandaag een rustig zwembad-dagje doet, want iedereen ligt lekker te chillen. Nu op het punt om voor ons laatste avondje hier even te gaan eten, morgen vertrekken we weer met de boot naar een nieuwe bestemming.

Tot volgende week! Liefs xxx

1. Jacques Engel:
    Hoi there!
    Ik bedacht net dat jullie huwelijksreis misschien wel naar het Uddelermeer zou kunnen gaan...! Ook mooi en een goed restaurant in de buurt. Veel toeristen, dat wel.
    Nou, geniet nog maar even van je mooie vakantie. Hartelijke groet van Opa Jacques&Hannie
  2. Moon:
    11 juni 2017
    Wat een mooie reis weer. Wat zien jullie veel en wat veel culturen maken jullie mee.Wat een mooie levenservaringen .Jullie moeten straks af kicken in het kleine Nederland.Maar je kan altijd je tentje opslaan hier in de Oostvaarders en genieten van de mooie natuur en het wild dat hier loopt. Je waant je zo op de serengeti van Afrika( Almere).Oh en wat gaat het toch snel nu.Nog ruim 2 weken dan zijn jullie alweer terug vol verhalen. Ik hoop dat jullie nog een maand of wat dan vrij zijn om alle verhalen te doen en een plek te gaan geven, foto's te plakken,herinneringen op halen,vrienden zien, beau knuffelen,huis op orden brengen, was doen! pfff je bent dan wel weer toe aan een nieuw avontuur! voor nu dikkekus en geniet nog even.
  3. Cees:
    Wat een mooie belevenis