Vakantievieren op Bali

27 mei 2017 - Nusa Penida, Indonesië

Lieve allemaal,

Zondag hebben we een heerlijke relax dag. We ontbijten eerst zelf wat bij ons hotel en rijden dan naar de villa waar Saskia, jaap, Sonja en Mario zitten. Hier liggen we lekker bij het zwembad, genieten van het uitzicht en drinken met een muziekje aan een lekkere Bintang! Wat een leven... S'avonds eten we met z'n tweetjes wat bij een Warung naast ons hotel. We eten er heerlijk, wel een beetje spicy!

Maandagochtend gaat de wekker al vroeg, want we gaan vandaag een dolfijnen tripje doen! We hebben dit geregeld bij dezelfde man, waar we al twee maal eerder zijn geweest, onze vorige keer in Bali. Dit was zo goed bevallen, dat we hem weer hebben gevraagd. Om 06:45 staan we bij het winkeltje en worden we meegenomen naar de boot. Hij gaat expres iets later dan de rest van alle dolfijnen tripjes, zodat je meer tijd alleen met de dolfijnen hebt en dat ze zich meer op hun gemak voelen. We zitten met z'n zessen op de boot en varen een lekker stuk de zee op. Na ongeveer een half uur zien we de eerste vinnen boven water uitkomen. De meeste boten zijn al weg en we zien prachtige dingen. We worden zelfs getrakteerd op een paar sprongen en salto's! Helaas is dit lastig vast te leggen, we maken een paar mooie beelden en vooral van onder water! Het zijn er honderden! Na de trip krijgen we Balinese koffie en gebakken banaan. Weer terug op het vaste land rijden we met z'n alle op de scooter naar de tempel, die wij vorige week al hebben bezocht. Hier lopen we een rondje en op de terugweg eten we bij het vaste tentje waar we nu al een paar keer hebben geluncht. Hier maken ze lekker Indonesisch eten voor heel weinig geld. Na de lunch halen we nog wat Bintangs en rijden dan weer naar de villa. Het was een warme dag, dus een lekkere duik in het zwembad lijkt ons heerlijk! De rest van de middag liggen we in het water en savonds eten we gezellig wat bij een restaurant vlak bij ons hotel.

Dinsdag is onze laatste dag in Lovina. We gaan met de scooter richting de GitGit watervallen. (Hier zijn we bij ons vorige bezoek al geweest.) Deze liggen op een hoge berg en op de heenweg naar Lovina, hebben we hier allemaal wilde apen gezien. Hier gaan we een kijkje nemen. De weg ernaartoe is al een hele onderneming want het verkeer in Bali is nogal bijzonder. Soms moet je uitwijken voor gaten in het asfalt, scooters die je links en rechts passeren en langzaam rijdende auto's de berg op. Als we bovenop de berg aankomen is het behoorlijk fris, vergeleken met beneden. Ook de Balinezen vinden dat en die rijden hier met jassen, handschoenen en spijkerbroeken rond. Zo koud is het nou ook weer niet (voor ons dan!) We zien de apen op de berg en voor wat kleingeld kopen we wat bananen die we ze voeren. Ze zijn gelukkig niet brutaal en wachten netjes tot ze hun banaantje krijgen gevoerd.Als we weer naar beneden rijden komen we Saskia,Jaap,Sonja en Mario nog tegen die naar de watervallen gaan. Wij lunchen bij ons tentje in Lovina en rijden daarna naar de villa om heerlijk de rest van de middag bij het zwembad te relaxen. Savonds eten we met z'n alle wat bij een tentje in Lovina, aan het strand. Hier worden we zelfs nog getrakteerd door een Balinese muzikant op de Indonesische versie van 'het is een nacht' van Guus Meeuwis, haha.. na het eten nemen we afscheid, want we zien elkaar pas volgende week weer. Mich z'n ouders en vrienden blijven nog een paar dagen in Lovina en gaan dan naar Amed, wij gaan naar Nusa Penida.

Woensdagochtend gaat het wekkertje vroeg want we worden om 06.00uur opgehaald door de taxi. We worden eerst naar Sanur gebracht, deze rit duurt ongeveer 2,5 uur. In Sanur regelen we een boot die ons naar Nusa Penida gaat brengen. Het tillen van alle bagage zit een beetje tegen, want het is te zwaar om het even makkelijk mee te nemen. Hier hebben we niet zo goed overna gedacht voor dit soort tripjes... De boottocht duurt ongeveer 45 minuten voordat we aankomen op Nusa Penida! Dit is een groot eiland naast Nusa Lembongan en Nusa Ceningan (hier zijn we vorige keer geweest). Op dit eiland komen de minste toeristen en je kan er prachtig snorkelen en duiken, hier heb je o.a de Manta Ray's en MolaMola vissen (Ocean sunfish). Op het eiland worden we naar ons hotel gebracht. Valt een beetje tegen, het is wel een leuk hutje maar de kamer ruikt erg vochtig. Mogelijk een vieze airco? We hopen dat we niet ziek worden... we huren gelijk een scooter en op pad. Eerst lunchen we lekker Indonesisch en gaan naar Crystal Bay. Een mooi strand, waar we even blijven relaxen. Helaas is hier het strand zelf ook erg vies, overal ligt afval. Zo zonde van dit land! Maar ze weten hier ook niet beter en andere voorzieningen zijn er ook niet.. einde van de middag gaan we terug naar het hotel, om ons om te kleden en te douchen. Nog een vervelende verassing; ijskoude douche! Gelukkig is het hier niet heel erg maar een warme is toch wel wat lekkerder.. we eten bij een leuk Indonesisch tentje voor €4. Savonds in bed, krijgen we nog een aangename verassing. Het hotel staat bijna naast een moskee, die bij zonsondergang begint te zingen....

Donderdagochtend worden we om 05:00 gewekt door de moskee... het is niet heel lekker wakker worden maargoed, niks aan te doen. We ontbijten bij het hotel en stappen op de scooter, het is heerlijk weer en onderweg zien we prachtige dingen. Nusa Penida is een prachtig eiland! Veel natuur, en veel echte Indonesische mensen, die hun geld verdienen met beeldhouwden, weven, kleine restaurantjes en winkeltjes of gewoon fruit verkopen langs de weg. Ook groeit er hier nog vanalles in de bomen, dat hebben we op Bali nauwelijks gezien. We rijden over de meest hobbelige en kapot-gereden weg ooit, naar een mooi punt bij zee. We moeten ook nog een stuk lopen maar komen bij wat Natural springs en een woeste zee met een mooi klif. Daarna rijden we door naar een ander prachtig klif, Banah Beach. Het is enorm hoog en er staat geen hekje ofzoiets, dus we zijn erg voorzichtig. We maken mooie foto's en genieten van de omgeving en de rust. Einde van de middag rijden we nog naar Crystal Bay, om een tourtje voor morgen te boeken! Savonds eten we wat bij het restaurantje naast ons hotel.

Vrijdagochtend gaat de wekker om 05:00 uur (tegelijk met de moskee..), we gaan snorkelen met manta rays!!! (Reuzen manta roggen). Dit hebben we vorige keer op Bali gedaan, toen hebben we er één gezien op manta bay. Dat was al erg indrukwekkend en vandaag hopen we toch op ietsje meer. We gaan vandaag naar Manta Point 66. Aangekomen bij het strand zijn we de eerste, zelfs de kapitein is er nog niet. We wilden extra vroeg, om voor de menigte te zijn (zoals wel meer dingen tijdens ons reizen..). Na een half uurtje vertrekken we toch met een mooie traditionele boot en als we uit de baai zijn, gaat het regenen..bah... we varen eerst richting een regenboog, die later overgaat in grijze wolken. De golven zijn enorm hoog en we worden zeiknat door het ritje in de traditionele Indonesische boot. We vragen de kapitein of het wel veilig is om te gaan snorkelen, maar hij spreekt gebrekkig Engels en steekt z'n duim op. Het zal wel.... Na een uur varen komen we bij Manta Point aan, het is gelukkig droog en we hebben het overleefd. We zijn de eerste! Snel doen we onze kleding uit en de snorkel spullen op. We springen in het water en na een minuut zien we de eerste enorme manta ray zwemmen! Wauw! Wat zijn het toch een prachtige dieren. Ze vliegen echt door het water. We zwemmen achter de manta aan, die ons naar een ondieper stuk brengt, waar we nog veel meer manta's zien. Een hele groep manta's ziet ons en zwemt om ons heen, ze gaan erg snel en het lijkt alsof ze met ons spelen! Dit is echt een ervaring om nooit te vergeten! We hebben het gelukkig goed kunnen vastleggen op camera. Wauw! We spenderen een uur in het water waar we wel 15-20 manta's zien. Het was echt geweldig! Na een uur worden we door de kapitein geroepen en zien we dat er al veel meer boten met duikers bij zijn gekomen. Helaas zit onze tijd erop, maar dit vergeten we echt nooit meer. Dolenthousiast varen we terug en ondanks dat de terugrit nog veel heviger is dan de heenreis, merken we er weinig van. Terug bij het strand rijden we naar ons hotel voor een ontbijtje. Daar bekijken we ons beeldmateriaal en worden er vrolijk van! (Zie Video's voor onze spectaculaire aftermovie!) Smiddags pakken we de scooter en rijden nog naar twee mooie punten op het eiland, Uug Beach en Angels Billabong. De weg ernaartoe is een ramp en over 8 km doe je gewoon een uur! Met onze 4x4 auto uit Australië zouden we hier beter overheen kunnen rijden. Aangekomen bij de puntje die we wilden bezoeken, rent er nog een Indonesische man achter ons aan die beweert dat we 5000rph moeten betalen. Hij staat bij een grasveld met scooters en wil dat wij daar gaan parkeren. Hij heeft wat briefjes uitgeprint die dan de 'parkeer tickets' moeten voorstellen. We hebben dit al vaker meegemaakt hier en vinden het wel best. Wij rijden liever nog een stukje door en zwaaien vriendelijk naar de man. Hij roept nog iets na, maar beseft ook wel dat niet elke toerist hierin trapt.. Na ons bezoek, van de mooie uitzichtpunten, rijden we via een Warung terug naar het hotel. Vandaag is het vrijdag en begint de Ramadan! Joepie, vanaf 19:00 uur is de moskee al aan het zingen en snachts om 03:00 worden we ook nog getrakteerd op zijn zangkunsten....

Zaterdagochtend zijn we vroeg wakker en ontbijten in het hotel. Met de scooter gaan we vandaag de rest van het eiland verkennen. Via de oostkant rijden we naar het zuiden en gaan naar Atuh Beach. Daar aangekomen blijkt dit een prachtig wit strand te zijn, echt een paradijsje! Alleen van boven naar beneden komen is nog wel een enorme steile klim. Beneden mogen we de strandbedden gebruiken, als we een drankje bestellen. Met een Bintang Radler genieten we van het prachtige strand. Na een paar uur klimmen we de trappen weer omhoog en rijden via het westen het eiland verder door. Savonds eten we weer enorm lekker, bijna zoveel als een Indonesische rijsttafel, voor maar €4. In ons hotel luisteren we nog even de liederen van de moskee en pakken onze tassen weer in. Morgen vertrekken we naar het eiland Gili Air!

Tot volgende week, liefs xxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jacques Engel:
    27 mei 2017
    Hoi jongelui,
    worden jullie het nog steeds niet zat? Heb je nog geen zin om weer lekker naar huis te gaan? Weer de gewone gang van zaken....?
    Nou, geniet nog maar even. 't Zal hier haast zijn gedaan.
  2. Jaap:
    28 mei 2017
    Aloa reizigers, weer ff wat verhalen gelezen maar nu toch iets anders! Na lange tijd elkaar weer gezien fantastisch!! Zo lang geleden en ook zo weer voorbij heel bijzonder en grappig dat we nu een stukje meedoen in het verslag . Heel veel plezier verder en tot gauw ( nu echt) haha x
  3. Moon:
    30 mei 2017
    Wat een mooi verhaal weer en wat een tegen stelling met Australie en nieuw zeeland.
    Ik heb begrepen dat Bali niet het schoonste land is en er veel armoede heerst.Maar wat een geweldige foto's hebben jullie weer gemaakt.Heel mooi dat zwemmen met die Manta Rays maar lijkt me ook dood eng. Wat een reuzen zijn dat .Geniet van dit land met zijn uitersten.Heel mooi/heel vies.Maak er weer een onvergetelijke reis van.Tot jullie volgend verhaal dikke kus.