Uitrusten na een lange reis

2 april 2017 - Bow Bridge, Australië

Hallo allemaal!

Zondag doen we lekker de hele dag weinig. Het regent bijna de hele dag en het waait erg hard.. We zijn enorm blij dat we in een chalet zitten en lekker binnen kunnen blijven. Ook de nachten zijn hier inmiddels een stuk kouder geworden, daar moeten we echt aan wennen sinds we uit het warme noorden terug zijn gekomen. Mich zoekt ’s middags de foto’s uit en sorteert deze. Het sorteren van de foto’s en deze vervolgens op de harde schijven over te plaatsen, duurt ongeveer 4 uur! Inmiddels hebben we 7500 foto’s geschoten en ook nog ruim 650 video’s gemaakt. Daarbij moeten we onze telefoons nog uitzoeken, een flink karwei dus. Mooie zondag besteding…

Maandagochtend worden we laat waker. We hebben heerlijk uit kunnen slapen in het fijne en grote bed. We ontbijten en hierna kunnen we een chalet gaan schoonmaken, om weer wat bij te verdienen. Dat pakken we natuurlijk graag aan. We pakken onze oude taken weer op en beginnen met de schoonmaak. Na een klein uurtje zijn we alweer klaar en kletsen samen met Jo nog wat. De rest van de dag doen we, mede door het slechte weer, niet veel bijzonders. Wederom zoeken we wat foto’s uit en springen we lekker in bad.

Dinsdag weer lekker lang in bed blijven hangen. We gaan vandaag de auto eens uitmesten. We halen alles overhoop en verplaatsen een hoop spullen naar binnen. Ook komen we weer van alles tegen, wat we ‘kwijt’ waren. Als alles overhoop gehaald is, verteld Glenn ons dat er nieuwe gasten zijn, die ons chalet willen huren. Snel pakken we alles in en maken het huisje schoon, voor ons balen dat we eruit moeten, maar het levert wel weer wat geld op en we wisten uiteraard dat dit voor kon vallen. We zijn al erg blij dat Jo en Glenn ons deze luxe aanbieden, we hoeven er niets voor terug te doen. Andere mensen die het chalet willen huren, betalen 175$ per nacht, omgerekend is dat zo’n 125 euro!  Na de schoonmaak verhuizen we onze spullen naar een kleiner huisje, een Cabin, waar we de komende tijd in zullen verblijven. Een tweepersoons bed, eigen koelkast en kacheltje voor de koudere nachten, voor ons natuurlijk hartstikke prima, niets te klagen hier!! Het noord-oosten van Australië wordt vandaag rond het middaguur geraakt door een enorme cycloon. De cycloon verwoest enorm veel, er worden 30.000 mensen geëvacueerd, de laatste keer dat er zoveel mensen zijn geëvacueerd, betrof een cycloon die Darwin in 1974 raakte.  De schade achteraf zal enorm worden. Het is bizar om de beelden te zien, wij waren 3,5 week geleden nog op de plek, die nu totaal verwoest wordt….

Woensdag wederom wat schoonmaak werk, we besluiten ook maar weer eens wat aan ons lichaamsbeweging te doen, haha! De laatste periode hebben we wat minder kunnen sporten, mede door het extreme warme plakweer en het gebrek aan een douche, nu kunnen we dat gelukkig weer oppakken, we hebben er hier ook alle tijd voor! Mich gaat een promotie filmpje maken voor de camping, leuk om erbij te doen, dus worden er wat foto’s en video’s van de camping gemaakt. Zoals jullie inmiddels hebben gemerkt, maken we deze dagen een stuk minder avonturen mee. Voor ons is het eigenlijk wel even lekker, zeker de laatste weken hebben we onwijs veel in de auto gezeten en grote afstanden afgelegd. Het klinkt best vreemd, uitrusten na een reis van 5 maanden, maar zo voelt het wel! We zullen deze periode wat minder zien/doen en meemaken, maar voor ons is dat even prima. Ook wat extra bijverdienen klinkt best gek, als je nog 3 maanden moet. We hebben nog wel wat backup op de Nederlandse bank, maar mede door de tegenvallers met de auto en alles wat we hier hebben gedaan, moet er toch wat extra bijkomen. Onze keuze daarin is heel bewust geweest, we zijn hier tenslotte nu en weten niet of we ooit nog deze kansen zullen krijgen, daarom nemen we het er nu extra van, maar dat komt wel tegen een (Australische) prijs, haha!

Om een beetje een inzicht te krijgen in onze reis, rond Australië, hier wat feitjes voor jullie:

We hebben onze ronde Australië in iets minder dan 5 maanden gedaan, inclusief alle trips
Tijdens deze 5 maanden hebben we circa 28.500km gereden
De route van Cairns tot Perth met een uitstap naar het midden van Australië, betrof 10.000km, deze route hebben wij in 18 dagen afgelegd inclusief de uitstapjes.
We hebben ongeveer 6000$ (4300 euro) aan brandstof uitgegeven, de minder leuke kant!
Onze duurste dagtrip, kostte 1000$ (715 euro), dit betreft de onvergetelijke duik met de witte haaien.
Tijdens onze reis hebben we bijna nooit op betaalde campings gestaan, we kampeerden altijd in het bos, of op gratis campings, die vaak verbazingwekkend netjes waren.
Tijdens al deze nachten kamperen, zijn we nooit Nederlanders tegen gekomen, bizar toch? Duitsers waren er wel in overvloed.
Aan het eind van de reis waren we gewend om vaak 3 dagen niet te douchen, haha.

Donderdag zoeken we veel uit over de reis naar Nieuw Zeeland. We zoeken vooral uit welke plekken we allemaal willen bezoeken en welke wandelingen we willen maken. De langste wandelingen zullen ongeveer 8-9 uur duren, we kunnen vast gaan trainen!

Vrijdag gaan we de beentjes maar eens trainen, we gaan eerst een stuk hardlopen, en wandelen de terugweg weer naar de camping, de beentjes kunnen vast wennen aan de lange dagen die gaan komen. Ook nemen we vrijdag afscheid van Glenn. Glenn werkt steeds een maand thuis en daarna een maand in het noorden van Australië, die gaan we dus niet meer zien voor ons vertrek.  Als ook nog blijkt dat de campinghost de camping gaat verlaten, is Jo helemaal blij dat wij er zijn. De campinghost doet wat dagelijkse klusjes en houdt een oogje op de camping. Onverwachts moest deze vertrekken, wij nemen de taken over. Tijdens de paasdagen is de camping helemaal volgeboekt, Jo zou er anders alleen voor staan, ze is dus erg blij dat wij er zijn, en wij dat we kunnen helpen.

Zaterdag spenderen we het meeste van de dag met Jo. We kletsen heel wat en drinken wat drankjes, we genieten van het mooie landschap van de camping zelf en dat eromheen. De locatie is schitterend. Ook bespreken we de toekomstplannen van de camping. Het is erg leuk om zo mee te kunnen draaien op de camping. Volgende week zullen we de camping een aantal keer zelf moeten draaien als Jo weg is. Wij vinden dat natuurlijk geen enkel probleem en kijken best uit om de boel draaiende te houden.

Zondag is boodschappendag! We moeten wel eerst 100km rijden om fatsoenlijk boodschappen te kunnen doen, raar he? We lunchen ook weer eens buiten de deur en ’s middags moet dan nog even het blog worden getikt, dat waren we even vergeten, haha. We hopen dat jullie ondanks onze weinige avonturen, toch een beetje kunnen genieten van het verhaal… Volgende week zullen we uiteraard weer proberen om wat moois op papier te zetten, tot dan, liefs van ons!

1. Jacques Engel:
    2 april 2017
    Hoi jongelui, we misten jullie al! Meestal komt jullie verhaal hier op zaterdag , nu op zondag.
    Eens in de drie dagen douchen? In mijn jeugd ging dat éénmaal per week. En dan kreeg je meteen ook schoon ondergoed. Vaker? Nooit aan gedacht zelfs. Je wist niet beter en we vonden ons/elkaar ook niet vies of zo. Zo zie je maar: tijden en gebruiken veranderen.
    Nou, geniet nog lekker een poosje.
    hartelijke groet,
    Opa Jacques&Hannie
  2. Moon:
    2 april 2017
    Heel begrijpelijk dat jullie het nu even wat"rustiger" aan doen.Wat hebben jullie al veel gereisd,gezien,gedaan,mee gemaakt,ondervonden,ervaren,genoten . Dat jullie nu alles doen wat je heel graag wilt doen ondanks de kosten begrijp ik helemaal. waarschijnlijk is dit eens in je leven en daar moet je het maximale uit halen. Dus als jullie het kunnen doen doe het dan idd ook ! En wie goed doet goed ontmoet ! dikkekus
  3. Oma:
    4 april 2017
    Doe nu maar even rustig aan.Een wijze les van oma.ik heb weer genoten van jullie verhaal,Groetjes!
  4. Emmy:
    5 april 2017
    Jullie waren gelukkig op tijd weg uit het ramp-gebeuren.....Fijn he ...op een camping werken ! Wie weet komt het nog eens van pas! Dikke kus en tot de volgende blog!
  5. Mariëtte:
    7 april 2017
    Hee guys,
    wat een schattig vogel(tje) op dat paaltje! Heerlijk om daar even in alle rust van te genieten! En daarnaast even de portemonnee weer wat kunnen vullen, fijn dat dit kan. Geniet ervan en tot de volgende blog! Groetjes, Mariëtte