Australië rond!

26 maart 2017 - Perth, Australië

Lieve volgers,

Zondag, na de tour te hebben geboekt, rijden we richting een aantal snorkel plekken. Als we een half uurtje hebben gereden, klapt de airco er weer uit, nee hé..... We bellen de monteur op, hij denkt dat de compressor kapot is en wil van alles vervangen, kostenplaatje: 1100 euro. Dat gaan we niet doen en kunnen we nu ook niet betalen. We gaan naar een mooi strandje toe om te snorkelen, maar de stroming is sterk en het zicht niet super, wel zien wel weer zeeschildpadden! In de middag rijden we terug naar het dorp en boeken een camping. We zijn er beide een beetje klaar mee, zoveel lange ritten de laatste tijd, airco kapot. Goed dat we die avond even thuis kunnen bellen..

Maandag staan we weer vrolijk op, we gaan zwemmen met walvishaaien!! We worden opgehaald door de bus en stappen de boot op. Onze groep bestaat slechts uit 9 man, in plaats van 20. Dat is fijn nieuws! Het is de eerste trip van dit jaar voor 'onze' boot. Het is een mooie luxe boot en we worden gedurende dag voorzien van heerlijk eten. We gaan eerst snorkelen op een mooie plek. 10 minuten hiervoor, werden we door de crew gewezen op een grote tiger shark! Leuk dat ze ons vlak daarna de oceaan in droppen, haha! Iedereen kan zijn spullen even rustig testen. Dan gaan we richting de walvishaaien. Boven de oceaan vliegt een spot vliegtuigje, om de walvishaaien op te zoeken. Onze boot heeft de luxe te beschikken over een eigen vliegtuigje, waar andere een vliegtuig delen. Dit heeft als voordeel dat wij de walvishaaien 'voor onszelf' hebben. Het vliegtuigje is ook nog eens een eco vliegtuigje en verbruikt nauwelijks brandstof, goed voor het milieu dus! We trekken onze spullen aan en worden als eerste groepje in het water 'gedropt'. Binnen een minuut zien we de walvishaai voorbij zwemmen, de adrenaline giert door ons lichaam en we zwemmen snel met de walvishaai mee. Het is waanzinnig mooi om deze vissen (ja het zijn vissen) te zien zwemmen, een droom die werkelijkheid wordt. De naam walvishaai is dus best vreemd. Gezien de grote lijkt het stukje walvis op zijn plaats te zijn. Maar de staartvin van deze vis verraad dat het geen walvis is. Een staartvin van een walvis gaat op en neer, die van een walvishaai gaat van links naar rechts. Het uiterlijk lijkt enorm veel op die van een uit de kluiten gewassen haai. Alleen eet dit gevaarte geen andere vissen of zeehonden, maar slechts plankton of kleine garnalen. De bek van een walvishaai is enorm, zijn keel daarin tegen, is slechts zo groot als een vuist. Ze kunnen dus ook niet per ongeluk een klein mensje doorslikken. Er is overigens nauwelijks wat bekend over het broeden van deze vis. Niemand schijnt te weten waar ze kleintjes krijgen... De walvishaai is snel en lastig bij te houden, Mich is de enige van de boot die mee kan zwemmen met de walvishaaien. We zwemmen vandaag met 3 verschillende walvishaaien en mede omdat de overige zwemmers in onze groep niet zo snel zijn. Zwemmen we beide veel van de tijd alleen met de walvishaaien. We weten onwijs mooie beelden te maken van de dag. Ook de professionele fotograaf die mee is, schiet voornamelijk foto's van ons! Het is een onvergetelijke dag. De laatste keer in het water met de walvishaai zwemmen we extra hard mee. Na enige tijd moet de groep stoppen met zwemmen. Maar de crew roept tegen Mich dat hij door mag, omdat Mich de walvishaai kan bijhouden. Mich zwemt even helemaal alleen met de walvishaai om hem te 'begeleiden' naar de volgende groep. Overigens zijn de walvishaaien helemaal vrij om te gaan waar zij willen. Zodra ze onder duiken, kan niemand volgen. Zodra ze sneller zwemmen zijn ze ook weg. Het is daarnaast verboden om ze aan te raken of te dichtbij te komen. Het blijkt wel dat ze deze prachtige dieren op geen enkele wijze willen beïnvloeden door het tourisme, prachtig! We zijn uitgeput en gaan terug naar de camping met prachtige beelden en herinneringen. Op de foto's zullen jullie steeds een kleine vis onder de walvishaaien zien zwemmen. Dit zijn natuurlijke mee lifters. Ze sparen kracht door lekker in de slipstream van de walvishaai te zwemmen, best slim! Bij de auto aangekomen, blijkt dat de koelkast in de auto er ook mee is opgehouden. Mich gaat aan de slag met de tweede accu in de auto en weet alles na 2,5 uur weer aan de praat te krijgen, gelukkig!

De volgende dag rijden we naar het volgende dorp: Coral Bay. Ook hier kun je prachtig snorkelen. We spenderen de dag dan ook op het strand en snorkelen de hele middag. Ongeveer 300m vanaf het strand ligt een van de grootste 'brain corals' van het zuiderlijk halfrond. Na enige tijd zoeken en wat tips van een local vinden we het stuk koraal. Het is onwijs groot en heel mooi! Aan het einde van de dag lopen we nog naar de broedplaats voor haaien, een stukje verderop. Deze prachtige baai wordt ieder jaar door de haaien bezocht om te broeden. Tussen Oktober en Maart is de kans groot om baby haaien te zien, zo vanaf het strand. Helaas zien we ze niet, maar het maakt de wandeling er niet minder mooi! We slapen die nacht een stukje buiten het dorp.

Woensdag rijden we weer naar Coral Bay. We gaan weer op het strand liggen en willen later weer snorkelen. Als er een groepje andere mensen komt, spreken we samen af het water in te gaan voor een verre snorkel sessie, opzoek naar haaien. Klinkt vreemd, de meeste mensen proberen ze te ontwijken, wij zoeken ze op. We gaan opzoek naar reef-sharks. Deze haaien zijn relatief gezien niet gevaarlijk. Maar het blijven haaien. Freek Vonk kan daar meer over vertellen :-). We snorkelen ruim 1,5 uur maar zien geen haaien, wel genoeg moois! Terug op het strand overleggen we onze plannen. Het geld gaat erg hard, we bellen de eigenaresse op van de camping waar we aan het begin van onze reis hebben gewerkt. We vragen of ze werk voor ons heeft. We zijn van harte welkom en we kiezen ervoor meteen op pad te gaan (1675km rijden). We weten dat we maar een paar uurtjes werk per dag hebben, als we geluk hebben. Maar we hebben gratis verblijf op een superleuke camping met leuke mensen, klinkt goed voor ons! We hebben gedurende onze reis veel contact gehad met de eigenaren van de camping, dus we hebben superveel zin om ze weer te zien.

Donderdag rijden we een stuk richting Perth en stoppen onderweg bij Shark Bay. Vanaf een uitzichtpunt zien we haaien in de baai zwemmen, supermooi! Het uitzicht is ook schitterend. We rijden nog langs een ander strand en vervolgen dan onze route.

Vrijdag rijden we verder. Aan het einde van de ochtend komen we op het punt waar we aan het begin van de reis ook zijn geweest, het plaatsje Jurien Bay. We hebben het gedaan! We hebben heel Australië rond gereden inclusief het midden, een euforisch gevoel geeft dat! We lunchen nog wat en bellen dan Vera op. We komen vandaag in Perth aan, daar waar de reis echt is begonnen. En kunnen een bezoek aan Bert en Vera echt niet overslaan! We spreken in de middag af. We komen 's middags aan en worden vrolijk ontvangen. Het voelt alsof we nooit zijn weggeweest, maar met een heleboel verhalen! Als Bert thuis komt worden we ook uitgenodigd voor het eten. We genieten van het avondeten en kunnen zelfs blijven slapen, in een een bed! Eindelijk weer, haha! We slapen heerlijk en s 'morgens krijgen we ook nog eens een heerlijk ontbijtje, wat een luxe en wat fijn om weer zo te worden ontvangen, bedankt!!! We genieten maar moeten ook weer op pad, richting de camping. Vanaf Perth is dat nog 450km rijden. We rijden eind van de ochtend weg bij Bert en Vera. Gelukkig komen we nog terug naar Perth, we hadden het liefst nu al gebleven, haha!

We doen nog veel boodschappen om de komende week niet zoveel te hoeven rijden. De camping ligt namelijk 35km van de dichtstbijzijnde supermarkt. Maar wil je wat meer boodschappen doen, zul je toch al snel 100km moeten rijden... Op de camping aangekomen worden we blij ontvangen. Al snel kletsen we een paar uur met de eigenaren en hoeven we niet in de tent te slapen, maar krijgen we ons eigen huisje met spa erin, heerlijke luxe weer!!! Leuk om weer terug te zijn. De komende weken zullen we veel op de camping zijn, maar natuurlijk ook af en toe er op uit trekken. We houden jullie volgende week weer van alles op de hoogte!

Bedankt voor het lezen, tot volgende week!!

1. Mariëtte:
    26 maart 2017
    Hee guys,
    jeetje wat een enorme vissen! En dat ze zo dicht onder de waterspiegel zwemmen: fantastisch! Prachtige foto's weer!
    Fijn dat jullie wat geld kunnen verdienen, want zo te lezen zijn het gewoon 'Hollandse prijzen' daar en dan met die pech met de airco.......Succes daar en tot de volgende blog/vlog....
    Groetjes, Mariëtte
  2. Oma:
    27 maart 2017
    hoe durven jullie met die enge haaien!ik zou er nachtmerries van krijgen . Heel moedig, hoor,Ik kijk uit naar het volgende verslagje,Groetjes,oma
  3. Opa Leo:
    27 maart 2017
    Hallo daar,
    Tjonge zowat de wereld rond. He dan ook een prachtige en avontuurlijke tocht.
    Jullie hebben wel pech met de auto vind ik. Toch niet al te veel eisen aan het voertuig gesteld. in Queensland wordt storm verwacht met windsnelheden tot wel 300 km/hr.
    Volgende tocht(en) staan nog op op het programma. We zijn benieuwd.
    Groetjes .Opa
  4. Cees:
    1 april 2017
    Leuk verslag, nog veel plezier