On the road again...

4 december 2016 - Esperance, Australië

Lieve mensen thuis,

Blog is een dagje later dan normaal, omdat het internet hier niet optimaal was.. Nu zitten we in een wat grotere stad met een MCDonalds, dus free wifi J Lang leven de Mcdonalds.

Vorige week zondag hebben we een schoonmaak-dag gehad bij de camping waar we verbleven. We moesten twee grote luxe spa-chalets schoonmaken, dit houd in; kijken of alle spullen opgeruimd zijn, voedsel en drank aanvullen, beddengoed afhalen, en opnieuw opmaken, toilet en badkamer schoonmaken, keuken netjes en schoon maken, chalet stofzuigen en dweilen. Hier waren we dus wel even mee bezig. Ook moesten we 3 kleinere huisjes schoonmaken (zelfde als waar wij in mochten verblijven) want daar hadden gasten van een bruiloft ingezeten. Gatverdamme… wat een zooi! Zelfs as van de sigaretten in bed, bah.. Geen leuke klus dus voor onze zondag, maar gelukkig wel betaald werk.
Na afloop hebben we nog even met de eigenaren gekletst en zei Jo ineens tegen ons “willen jullie anders niet een nachtje in de luxe spa-chalet slapen? Er komen toch geen gasten.. jullie mogen ook wel twee nachtjes hoor…”
Wauw!! Wat lief en wat een luxe! Dit was echt heerlijk! Na het schoonmaken hebben we onze spullen verhuist naar het chalet. Daarna zijn we eerst naar Jo en Glenn gelopen om hun cadeau te geven en ze te bedanken voor de gastvrijheid. Dit vonden ze zo leuk dat we maandagavond werden uitgenodigd voor een barbecue bij hen thuis! We zijn daarna snel naar ons chalet gegaan en hebben  een fles rosé opengetrokken en zijn we heel verwend in ons bubbelbad met prachtig uitzicht gaan genieten. Deze chalets kosten normaal 240 dollar per nacht, wij mochten hier gewoon in verblijven! Bizar… We hebben heerlijk geslapen!

De volgende dag, maandag, zijn we naar Albany gegaan. Dit is een grote stad op 100 km afstand van de camping. Hier hebben we lekker een dagje gehad om wat dingen te bekijken en te winkelen. Ook hebben we bij een gast via Gumtree (Australische marktplaats) een goede Air Compressor gekocht. Hiermee kunnen we onze banden oppompen na een rit over het strand. Een mooie aanwinst voor de auto! Einde van de dag zijn we naar de woning van Jo en Glenn gegaan en daar hebben we heel gezellig gekletst en gebarbecued. We kregen surf&turf, steak met garnalen en veel drank! Jammie…

De volgende morgen wilde we eigenlijk gaan vertrekken maar Glenn en Michel hadden nog even goed naar onze auto gekeken en waren erachter gekomen dat ons reservewiel, onder ons hele ingebouwde meubel in de bagageruimte stond. Dit is dus verschrikkelijk onhandig, als je onderweg een lekke band krijgt en je moet dit gehele ding eruit schroeven voor je bij je band kan. We zijn dus even de hele auto gaan uitruimen en gaan bekijken hoe dit precies in elkaar zat, voor het geval er een keer wat zou gebeuren. Makkelijker dat je al weet hoe het in elkaar zit natuurlijk…
Terwijl we de hele auto uit elkaar aan het halen waren, hoorden we dat we nog wel een nachtje in het chalet mochten blijven als we wilden……. Daar zeggen wij geen nee tegen natuurlijk! Haha.. Nu konden we mooi wat rustiger aan doen met de auto en de tijd nemen zonder dat we nog een camping moesten gaan zoeken. Na een tijd bleek dat je het houten meubel er een soort van uit kunt schuiven en tillen en dat je dan bij het reservewiel kan! Top! Michel heeft samen met Glenn nog even het wiel van de auto verwisseld, zodat hij nu ook weet hoe dat moet. Ook heeft Glenn ons aangeraden voor elke lang rit van meer dan 100 km onze olie te checken, dit is wel erg belangrijk! Daarna hebben we de hele auto weer ingeruimd en hebben we geluncht met fish&chips bij een leuke baai.  Daar kon je ook met je auto het strand op! Hier dus even op gereden! We willen binnenkort zelf het strand op gaan en een leuke track gaan rijden! Tussendoor zagen we voor de zoveelste keer een grote salamander op het wegdek lopen, deze worden vaak doodgereden. We besloten te stoppen om hem te helpen oversteken. Gewapend met een grote handdoek wuifde Mich naar de salamander dat hij door moest lopen. De salamander was hier niet van gediend en begon naar ons te blazen. Het leverde weer mooie beelden op. Nadat de salamander veilig naar de overkant was begeleid kregen we nog een dikke duim van een lokale bewoner.  ‘s avonds genoten in onze spa, nu echt de laatste nacht… Ook wel weer heel spannend weer verder te gaan met onze auto en te slapen in de tent…

De volgende morgen hebben we nog ons chalet en die van onze buren schoongemaakt en afscheid genomen van Jo & Glenn. We zijn daar toch 1,5 week geweest! We zijn vertrokken richting Denmark, daar een broodje gehaald voor onderweg. Daarna zijn we verder gereden richting Albany. Hier hebben we wat boodschappen gehaald en zijn toen een stukje terug gereden naar de gratis camping Cosy Corner, net voor Albany. Hier een mooie plek gekregen, helemaal tussen de bomen, onze tent paste er net onder! We zaten net achter de duinen en dus aan het strand. Hier hebben we een mooie lange strandwandeling gemaakt, ook al was het wel koud. Van zo’n gratis camping geniet je toch wel meer, dat je gratis kunt verblijven op zo’n mooie plek!

De volgende morgen zijn we laat vertrokken, we stopte bij een mooi: strand Shelley Beach. Hier had de camphost David, uit Pemberton, ons ook al over verteld. Je kunt er ook kamperen aan het strand. Mich liep hier naar een beekje met vers stromend water,  toen hij opzij keek schrok Mich even, er stond een enorm kangoeroe mannetje op een meter afstand, zijn water te drinken. Na wat snelle foto’s sprong de kangoeroe met grote sprongen weg van het beekje, richting de parkeerplaats. Daar kwamen ze elkaar weer tegen. Mich ging steeds wat dichterbij staan en maakte foto’s, de kangoeroe oogde kalm. Op het moment dat Mich de camera boven zijn hoofd tilde en daarom erg groot werd, vond de kangoeroe het tijd om zijn spierballen te tonen. Hij ging rechtop staan en duwde zijn borstkas naar voren, ook zijn voorpoten hield hij nu voor zijn lichaam. Duidelijk dreigende taal van de kangoeroe, dat was voelbaar. De schade die zo’n beest met een trap kan aanrichten op je lichaam is enorm… Mich besloot daarom direct te hurken om geen dreiging voor de kangoeroe te zijn.  De kangoeroe volgde direct zijn voorbeeld en sprong daarna de duinen in. Een bijzondere ontmoeting op deze manier.

Hierna nog een klein rondje gedaan in Albany en daarna verder gegaan. Uiteindelijk uitgekomen op een camping; Normans Beach. Ook gratis en met maar een stuk of 5 plekken.  Gelukkig konden wij nog een mooie uitkiezen. Het was nog vrij vroeg op de dag (16:00). De mooiste plekken waren echter al bezet door de bekende ‘Grey Nomads’. Grey nomads is de bijnaam voor gepensioneerde reizigers in Australië die vaak met hun veel te grote campers of caravan alle mooie plekken al aan het begin van de middag bezetten. De rest van de dag zitten ze lekker aan een camping tafeltje te eten en te drinken, om dit vervolgens iedere dag te herhalen op een nieuwe camping.  De camping ligt aan een inlet (waar de zee samen komt met een meer) en ook was hier een mangrove. Heel mooi! Hier lekker gegeten en goed geslapen.

Vrijdag zijn we op tijd vertrokken van Normans Beach naar Cheyne beach om hier samen een 4x4 track op het strand te gaan doen! Dit strand was al door een aantal mensen aangeraden dus we zijn gaan kijken! Er was verder niemand dus voor ons wel een uitdaging. Als we in de problemen zouden komen, moesten we het echt zelf uitzoeken…. We zijn het toch gaan doen! Eerst onze banden genoeg leeg laten lopen en daarna het strand opgereden! Hier hebben we een heel stuk over het strand gereden en Mich kon het niet laten ook ineens de duinen in de rijden, spannend maar wel super vet! Gelukkig is er niets gebeurd en deed de auto het goed! We hebben bij elkaar zo’n 25 km strand gereden en daarna zijn we terug gegaan want het pad langs de zee werd steeds smaller…
Bij terugkomst hebben we onze air compressor voor het eerst gebruikt en waren onze banden zo opgepompt! De zekering van de compressor brandde wel een keer door, typisch een fout van te snel de banden willen oppompen zonder de compressor af te laten koelen. Bert en Vera hadden ons nog zo gewaarschuwd…  Gelukkig had Vera ook de tip gegeven wat reserve zekeringen aan te schaffen, bedankt daarvoor, de compressor deed het weer!  Daarna verder gegaan naar een gratis camping, waar je alleen met een 4x4 kan komen stond er op Wikicamps (deze app gebruiken we om campings in de buurt te vinden). Deze campings waar je alleen met een 4x4 kan komen, doen we dus niet meer! Dit hadden we al eerder gedaan en een vreselijk nachtelijk avontuur beleefd met rondspringende kangoeroes etc… Nu weer een verschrikkelijke track moeten doen, waar de hele auto heen en weer werd gestuiterd, er echt onbegaanbare wegen moesten worden bereden (er rende zelfs een struisvogel voor de auto uit, zo diep in de wildernis zaten we) om vervolgens uit te komen op een plek, dat je denkt… is dit het? Er was dus helemaal niks, geen camping te vinden! Hebben we daarvoor 15 km zo verschrikkelijk moeten rijden?! Nu moeten we ook nog terug en een andere plek vinden… Wij dat helse pad weer terug gereden en bij de eerste beste camping eraf gegaan.  Helaas was dit een vrij dure camping, maar we waren het allebei helemaal zat. De eigenaresse vertelde dat zij zelf de weg die wij zojuist hadden gereden, al twee jaar niet meer rijd, omdat dit gewoon onbegaanbaar is. Zelfs echte locals rijden hier niet meer op en kiezen voor een andere route. Nou leuk om te horen… We waren kapot en zijn na het eten meteen naar bed gegaan..

Zaterdag op tijd weer vertrokken, en hebben we besloten vandaag behoorlijk wat km’s te gaan maken om weer op een mooie en wat grotere plek uit te komen, namelijk Esperance! Dit gebied is voornamelijk bekend, omdat het de mooiste stranden van de wereld zou hebben! We hebben die dag bijna 400 km gereden en ‘s middags aangekomen in Esperance. Mooie stad aan zee met flink wat faciliteiten, ook wel fijn weer even boodschappen te kunnen doen en een Wifi puntje te zoeken.  Wij blijven hier nog even tot na het weekend, de auto heeft namelijk (mede door ons 4x4 avontuur) wat mankementen opgelopen. Laten we hopen dat de garage ons maandag kan helpen en de rekening niet te hoog uit zal vallen….

We zien jullie reacties weer graag onder ons blog verschijnen, tot volgende week!

1. Jaap:
    4 december 2016
    He reizigers,
    ff lekker verhaaltjes zitten lezen en plaatjes kijken (liep nog een beetje achter) ziet er echt fantastisch uit!!
    Eindelijk echt op reis na een weekje op de camping, top geregeld met werk en luxe verblijven zo kom je de tijd wel lekker door, beetje met een flessie in het grote bad, bbq tje en kampvuurtje, heerlijk zo hoort het!!
    Geweldig hoe dicht jullie bij die grote beesten komen lijkt national geografic wel, en inderdaad wat een drukte op de mooie stranden(pas op voor die kuilen of is dat alleen hier...)
    Tja en dan het karretje zo te zien aan de plaatjes weten jullie al aardig rond te tuffen
    met die '"kolos" serieus aan de gang in de duinen haha. Ook steeds beter bekend met onderhoud en wat wel en niet te doen, hopelijk valt nieuwe onderhoud een beetje mee, en weer snel verder op pad. Veel liefs
  2. Saskia:
    4 december 2016
    Hallo Aussies, weer genoeg beleefd de afgelopen week.
    Kangoeroes zijn toch niet altijd zo schattig. Net mensen: gelijk in de verdediging :-) Australiërs gaan gerust de confrontatie aan om hun hond te redden, haha.
    Beetje spelen met de auto altijd leuk. Jammer dat er dan soms wat stuk gaat. Hoop dat het morgen gefikst kan worden zodat jullie verder kunnen.
    Ben benieuwd naar jullie belevenissen komende week. Tot het volgende verslag xxx
  3. Emmy:
    5 december 2016
    hee luitjes, echt een week met pieken en dalen! van een schuimbad in een luxe chalet tot een onbegaanbare weg naar een niet-bestaande camping....wat een avonturen weer! Succes met de reparatie en hopelijk valt het mee!
    liefs, Emmy
  4. Mariëtte:
    6 december 2016
    Hoi Aussies,
    wat een leuke video hebben jullie gemaakt! En die kangoeroe: wat een spierballen in de voorpoten! Ik zag van de week een kort (YouTube) filmpje op het ochtendnieuws van een man wiens hond was gegrepen door een kangoeroe en hij erop en gaf die kangoeroe een behoorlijk stevige 'rechtse' en die liet de hond los en keek heel verbaasd en hopte daarna rechtsomkeerts!! Moeten jullie 'ns opzoeken (bij een volgende McDonald's!) Ik moest natuurlijk meteen aan jullie denken, maar het is ook een heel hilarisch filmpje!!
    Overigens: krab is ook heel lekker met spinazie salade.....;-)!!
    Lieve groet en tot de volgende blog vanuit een ijskoud Nederland met dikke trui en kachel aan..............Mariëtte
  5. Kees van Zutphen:
    9 december 2016
    Hoi luitjes,
    wat een verhalen en fantastische foto's. Ik geniet er iedere week weer van. Hier komen we de koude en donkere dagen in NL wel mee door. Fijn om te zien hoe goed jullie kunnen schoonmaken. De keuken en de koelkast op het bureau moet dan ook geen probleem meer zijn als jullie terug zijn.
    Geniet nog maar ff lekker. Op naar het volgende verhaal!