Van kerst naar oud&nieuw

31 december 2016 - Melbourne, Australië

Alweer 2 maanden van huis, meer dan 10.000km gereden, veel dingen gezien maar nog lang niet klaar.

Zondag 1e kerstdag hebben we eerst voornamelijk doorgebracht bij het zwembad, het was zo warm! De warmste plaats in Australië op dat moment, meer dan 40 graden! S’ avonds hadden we besloten een hapje te gaan eten. We vertrokken met de auto het centrum in, op zoek naar een leuk tentje. Maar tot onze verbazing was er helemaal niets geopend! Blijkbaar (kregen we later door) viert bijna elke Australiër 1e kerstdag met familie; thuis! Iedereen maakt zelf wat te eten of neemt dit mee, maar bijna niemand gaat uit eten! Wij reden hier dus door het centrum van Adelaide, als onnozele toeristen… Gelukkig vonden we na een uur zoeken een restaurantje waar we hebben gegeten. Niet heel bijzonder, maar wel een uitzonderlijk lekker toetje!

Maandag begon de dag met regen, heel veel regen.. We wisten dat dit er helaas zat aan te komen, maar natuurlijk balen dat onze hotelovernachtingen er ook op zaten. Nu moesten we weer met de tent op zoek naar een nieuwe plek en de regen zou nog wel even blijven.. We zijn ‘s ochtends vertrokken en hebben ongeveer 300km gereden naar een plaatsje; Kingston. Op de app zag deze camping er goed uit en we hebben onze tent opgezet. Hier was het gelukkig nog aardig droog! We zijn ons 2e kerstdag-diner gaan eten bij de plaatselijke pub, super gezellig tentje en goed betaalbaar! Brenda heeft hier haai gegeten, was niet heel erg smaakvol, maar leuk een keer geprobeerd te hebben haha.. S'avonds liggen we in de tent en worden we wakker gehouden door een paar Chinezen die besluiten hun auto naast die van ons te parkeren en hun motor te laten draaien. Pff…

Dinsdag werden we wakker van de harde regen op de tent, bah.. We hebben even gewacht maar het werd niet echt minder, dus moesten we de tent inpakken in de regen. Dit hebben we snel gedaan en zijn vertrokken. Door de slechte weersomstandigheden een heel stuk gereden, ongeveer 375 km! Een lange zit… maar wat moet je anders met dit slechte weer. In Panmure vinden we een prima rustplaats. We zijn de enige! We hebben onze auto zo geparkeerd dat de halve tent onder een afdak staat, waar een picknicktafel staat en een gratis BBQ. Top plek (denken we dan nog….) Aan het einde van de avond komen er een paar auto’s bij staan, maar ook een aantal Fransen.. Het is een groep van ongeveer 7/8, die bij de picknicktafels gaat zitten. Ze praten en drinken wat, maar maken geen aanstalten snel naar bed te gaan.. Op een gegeven moment gaan wij de tent in en besluiten om het maar even af te wachten. Om 23:15 maken ze nog steeds veel herrie en wij zijn er wel een beetje klaar mee. We lopen de tent uit en vragen beleefd of ze al bijna naar hun auto gaan, het antwoord is nee. Ook blijven ze mooi zitten en houden verder geen rekening met de rest van de campinggasten.
Na een uur ergeren besluiten we de auto maar weg te zetten want anders zou het alleen maar uitlopen op ruzie…..

Woensdag regent het weer enorm hard, de tent is weer kletsnat als we hem inpakken en wegrijden. We zitten nu vlakbij de bekende Great Ocean Road, die we graag willen rijden. Maar liever niet met dit weer. We bekijken de andere opties en zien dat we vlakbij het prachtige nationaal park Grampians zitten! We zien dat het daar vanmiddag wel droog wordt en besluiten daar naar toe te rijden. Als we aankomen in het park klaart de lucht net op.  De Grampians is een natuurpark dat bekend staat om zijn mooie wandelingen en hoge bergen, waarop je op het randje kunt staan om de afgrond onder je voeten te zien. Je krijgt op deze manier wel de meest mooie foto’s en natuurlijk het mooie uitzicht. We rijden naar de bergen en maken een prachtige wandeling. Eerst naar een mooie waterval en daarna naar een prachtig uitzicht. Je kunt hier vandaan de hele vallei overzien. We schieten een paar foto’s en genieten van het uitzicht. Na de wandeling gaan we terug en zoeken een slaapplek. Na een tijd vinden we een plek en zetten hier onze tent op. We hopen lekker rustig te kunnen gaan slapen. Het is een rustige plek, maar dat zegt natuurlijk nog niets. Om 01:30 uur worden we gewekt door een man die erg aan het hoesten is. Ook horen we gepraat en gelach. Hij lijkt bij onze tent heen en weer te lopen. We ruiken allebei waarom hij zo aan het hoesten is, onze hele tent ruikt naar joint! We spreken de man aan en het blijkt een stel wat hun auto vlak naast ons heeft geparkeerd en de onbeschoftheid heeft te gaan blowen naast onze tent! Na wat gebekvecht geven zij het op, nadat we dreigen de politie te gaan bellen. (drugs zijn hier verboden en hier doet de politie er wel echt iets aan :-) ) Weer zo’n onrustige nacht…

De volgende morgen worden we gewekt door een stel Duitsers die om 07:00 uur beginnen met muziek draaien! Het zit ons echt niet mee…. Maar we houden ons maar in, we hebben ook geen zin in ruzie op deze mooie reis…We ruimen alles in, gelukkig is het weer eens droog! Vandaag gaan we de Great Ocean Road doen! We rijden die kant op en beginnen aan de bekende road. Aan deze weg van meer dan 240 km zitten allerlei bezienswaardigheden, prachtige kliffen en mooie rotsen. Het is erg druk want het is zomervakantie, dus bij elke stop staan er veel mensen. Bij de 12 apostelen( de benaming van een rotsformatie in de zee) is het afgeladen met Chinezen, die op al deze toeristische trekpleisters afkomen (net als wij realiseren we..)
Aan de Great Ocean Drive zitten nog een paar afslagen naar mooie natuurgebieden. We willen graag de waterval, Triplet Falls, bekijken. Deze waterval blijkt in een prachtig stuk regenwoud te liggen waar je eerst 3 kwartier naartoe moet wandelen. We maken een super mooie tocht door het regenwoud en zien de meest prachtige dingen die we ook vastleggen op onze camera. Wauw!
Na de wandeling rijden we door naar een dorpje waar veel wilde koala’s schijnen te zitten. We zien er direct al een paar in de bomen zitten! Prachtige pluizige beestjes, die je het liefst wilt knuffelen!
Ook komen er een paar wilde papagaaien op ons zitten en eten uit onze handen, wat een ervaring weer. S’ avonds rijden we naar een gratis camping maar die is al helemaal vol. We hebben geen zin in weer een onrustige nacht dus besluiten naast de camping het bos in te rijden en een plek langs het pad te zoeken. We vinden een heerlijk rustige plek midden in de bossen en we genieten van de rust. We worden de hele nacht niet gestoord (behalve door wat wilde kangoeroes en wilde zwijnen.) Eindelijk weer lekker geslapen!

Vrijdag rijden we weg van onze plek, langs de gratis camping. We zijn blij dat we daar niet zijn gaan staan want het is afgeladen vol! Zelfs buiten de camping staan mensen hutjemutje op elkaar. We rijden door naar Melbourne. Vandaag beginnen we met het oppassen op een nieuw huis! Dit hadden we al geregeld zodat we met oud en nieuw lekker in een huis kunnen zitten en wellicht de stad van Melbourne in kunnen gaan. S ’middags komen we aan bij de woning en hebben meteen een prettig gevoel. De bewoners zijn erg aardig en laten ons het huis zien. Het is een ruim huis met een grote tuin met kippen en konijnen! Ook loopt er nog een poes rond. Een fijne plek! We ruimen onze spullen in en hebben een rustig dagje. We kopen ook nog een awning, dit is een soort luifel die je aan de dakdragers van de auto bevestigd, zo kunnen we zelf op erg warme dagen wat schaduw creëren, of schuilen voor de regen, mocht dat nodig zijn. Nu moet hij nog gemonteerd worden….

Zaterdag slapen we lekker even uit. Vandaag een lange dag voor de boeg, het is tenslotte de 31ste! Vanavond gaan we het centrum van Melbourne in, daar oud en nieuw vieren! Fijne jaarwisseling allemaal en alle goeds voor 2017!

Tot snel!

1. Jos en Jacqueline:
    31 december 2016
    We moesten even terug lezen maar genieten nu ook enorm van jullie reisverslagen!
    Mooie tijd, prachtig en bijzonder uiteinde en alle goeds voor 2017!!
  2. Jacques Engel:
    31 december 2016
    Goh, jongelui, wat een reis! En wat een verhalen! En dan nu: alle goeds, goede reis, gezondheid en liefde voor 2017 (en daarna natuurlijk ook!).
    Opa Jacques&Hannie
  3. Moon:
    31 december 2016
    wat een mooi verhaal en beleving weer.Wat zijn jullie toch mazzelaars dat jullie dit mogen mee maken. Wat is de natuur daar toch geweldig mooi.Jammer dat de rest vd wereld dit ook ontdekt heeft en nu net daar gaan waar jullie ook gaan! flauw hoor het land is groot genoeg dat ze best ergens anders heen kunnen gaan zodat jullie ongestoord kunnen genieten van al dit moois ;-) Ben wel zeer benieuwd naar jullie nieuwe "oppas huis ". is deze ook zo vies? Nou geniet maar weer he. Ik zit wel weer op de bank te wachten op jullie volgend reis verslag.Gelukkig nieuw jaar!!
  4. Mariëtte:
    G’day mates,
    wat weer een prachtige foto's van adembenemende natuur! En zo versneld een tent opzetten.....ja dat kan ik ook (als het filmpje maar snel genoeg afgedraaid wordt ;-)!
    Ik wens jullie in ieder geval vanuit een uiterst grijs (maar in vele tinten....) en fris Nederland een mooi uiteinde en alvast alle goeds voor het nieuwe jaar!!
    Groetjes, Mariëtte
  5. Opa Leo:
    2 januari 2017
    Alvast een voorspoedig 2017 toegewenst. Hier spreken ze van een zalig nieuwjaar.
    Uit het verslag te lezen zat het niet overal mee. Wat ik zo hier en daar hoor schijnen de chinezen het ergst te zijn.
    Hier op de tv het begin van 2017 te zien. Eerst in Nieuw Zeeland en later in Sidney.
    Zag er allemaal indrukwekkend uit.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Melbourne.
    Goede reis verder en we horen nog.
    Groetjes. Opa Tebbens
  6. Monique Meijer:
    4 januari 2017
    Ziet er allemaal te gek uit jongens. Leuk om te lezen en de foto's te zien. Geniet er van.