Weekje Melbourne

7 januari 2017 - Melbourne, Australië

Lieve lezers,

Alweer een week voorbij, de tijd gaat zo snel! Nadat we zaterdag zijn uitgeslapen maken we een ontbijtje met verse eieren van de kippen uit de tuin, de lekkerste! Na het ontbijt gaan we langs een zaak om wat koppelstukjes te kopen voor onze nieuwe awning (de luifel voor aan de auto). Hierna zijn we naar een enorm shopping-mall geweest waar we wat kleding etc hebben gekocht. Bren heeft mooie oorbellen cadeau gekregen. Aan het einde van de middag maken we ons klaar voor oud & nieuw. We hebben besloten om naar de stad te gaan, daar zal een vuurwerkshow zijn. We maken ons klaar en vertrekken richting de binnenstad, dit doen we met de trein. De trein is trouwens gratis met oud & nieuw, komt dat even goed uit! Na ongeveer 25 minuten komen we aan in het centrum van Melbourne. We besloten om vroeg te gaan, zodat we een goede plek konden uitkiezen om de vuurwerkshow te bekijken. We zijn niet de enige die dat idee hebben… De stad is al gevuld met duizenden mensen. We komen aan op Flinders Street, dit is de plek waar 7 terroristen met kerst een aanslag wilden plegen, zij werden echter op tijd opgepakt. Hier denk je toch wel even overna…

Na wat te hebben gegeten zoeken we een plek aan de waterkant. Daar kun je goed de skyline van Melbourne zien. De vuurwerkshow zal vanaf verschillende hoge gebouwen afgeschoten worden. Honderden families zitten lekker op kleden aan de waterkant. Om 21:30 begint er een kleinere vuurwerkshow voor families met kinderen, het ziet er leuk uit vanaf ons plekje, maar het is wat ver. Na 10 minuten is het afgelopen, enorm veel mensen vertrekken, we vragen ons af of we nog wel goed zitten. We besluiten toch maar eens op zoek te gaan naar wat drinken, Melbourne is namelijk alcohol vrij met oud & nieuw, enkel in horecagelegenheden kan alcohol genuttigd worden, buiten is het streng verboden. Wij zijn beide geen echte drinkers, maar het nieuwe jaar willen we toch wel inluiden met een drankje. We drinken gezellig wat bij een Grieks restaurant, om 23:00 gaan we naar buiten, dan zien we dat er aan de overkant een drankwinkel open is. We kopen daar wat drankjes, en alsof we een stel jonge tieners zijn, ‘smokkelen’ we de drank mee richting onze nieuwe plek, op de heuvel, met uitzicht op de hele skyline. Het duurt even en we krijgen het aardig koud, we waren niet echt voorbereid op kouder weer. Om twaalf uur begint de show, we hebben een prachtig 360 graden vuurwerkshow om ons heen, het ziet er allemaal heel gaaf uit! 10 uur eerder dan in Nederland, het voelt best gek. Na de mooie show gaan we gelijk naar huis, het is koud en we hebben geen behoefte om in de mega drukke stad te blijven. Bij het station lijkt het op het eerste gezicht chaos, hordes mensen richting de treinen, hier hebben we weinig trek in. We willen toch naar huis en sluiten aan bij de menigte. Het gaat even anders dan in Nederland, geen geduw, getrek, ruzie of iets. Iedereen loopt rustig door en wacht op zijn/haar beurt, na 10 minuten zitten we dan ook al in de trein, wat een relaxte sfeer hangt hier toch.

Nieuwjaarsdag slapen we uit en doen we weinig, we blijven een beetje rondom het huis. Mich monteert de awning op de auto (foto’s) het ziet er heel gaaf en nuttig uit! Verder is het een hang-dag, ook erg lekker!

Maandag is het slecht weer, het regent. Toch willen we nu Melbourne wel eens wat beter gaan bekijken, we duiken de stad in. Het centrum van Melbourne is erg leuk en druk. Hoge wolkenkrabbers van grote bedrijven steken boven ons uit. Maar ook oude gebouwen zijn in elke straat te vinden, gezellige eettentjes en mooie parken, alles is er te vinden. Er rijden ouderwetse trams in het centrum, die zien er heel gaaf uit! We wandelen een paar uur door de stad en genieten van alle indrukken. Dit is weer zo anders dan alle natuurparken! Aan het einde van de dag komen we weer terug in de buurt waar we op het huis passen, we besluiten ook nog even de sportschool in te duiken, erg lekker!

Dinsdag trekken we erop uit. We willen graag naar een groot park midden in de stad. Hier zou een grote kolonie vleermuizen leven die gewoon in de boom hangen. Dit willen we natuurlijk niet missen! We komen bij het park aan. We passeren een golfbaan, met minigolf! Eerst maar eens een wedstrijdje doen, altijd leuk! Na het minigolf rijden we naar de andere kant van het park, daar zouden de vleermuizen moeten zitten. We stoppen bij een picknick tafel en direct zien we de vleermuizen in de bomen hangen. Ze hangen in de bomen boven de rivier. Het zijn er niet een aantal, we zien duizenden vleermuizen, het lijken net grote vruchten in de bomen. Ze vliegen van boom naar boom, het lijkt wel nep. Dit zijn geen kleine exemplaren, de volwassen vleermuizen kunnen een spanwijde van 90 centimeter hebben! Wat een mooie dieren. Ze stinken wel een beetje, vast door de hoeveelheid… We genieten van een lunch in het park. Daarna maar waar terug naar huis, de bewoners komen bijna thuis, we balen een beetje dat we weer weg moeten, we hebben het erg naar ons zin. Als we thuis zijn en de bewoners terugkomen, bieden ze ons wat leuks aan. Ze vinden het prima als we nog wat langer blijven. In eerste instantie vinden we het een beetje gek, maar gaan toch op het aanbod in, we blijven nog even logeren. Die avond rijden we dan ook naar het strand en genieten daar van wat lekkere cocktails en andere drankjes. We komen weer laat terug bij het huis, wat heerlijk dat we langer mogen blijven!

Woensdag trekken we weer de stad in, er is nog zoveel te zien! We parkeren onze auto bij een shopping mall, daar stappen we op de tram. De tram is gratis in het centrum van Melbourne, wat een fijne stad toch. Als echte toeristen wandelen we door de stad en gaan we naar de botanische tuin. Prachtige bomen en bloemen zo midden in de stad. We besluiten ook een hapje te eten in de stad. In een van de vele kleine straatjes vinden we een leuk restaurantje. We zitten eigenlijk in een soort grote steeg, waar iedereen doorheen loopt, in het midden staat het terras, superleuk om zo uit eten te gaan. Na ons etentje komen we weer bij het huis. We blijven nog een paar nachtjes slapen, de bewoners vinden het allemaal prima en zijn superaardig.

Donderdag belooft een warme dag te worden, zo’n 30 graden. We hangen eerst wat bij het huis rond waarna we richting het stand rijden om wat verkoeling op te zoeken. We vinden een mooi plekje en genieten van de zon en de zee. We blijven niet al te lang, de zon hier heeft namelijk een onwijs sterke UV straling. Hierna hebben we de auto gewassen, dat was al even geleden… Na de wasbeurt ziet ie er weer prachtig uit. We doen hierna wat boodschappen. Als we bij het huis terugkomen worden we zoals iedere keer weer warm onthaalt. We krijgen een aanbod om mee te eten. Dat slaan we natuurlijk niet af. De vrouw (Shurbi) is van Indiase afkomst en schijnt erg goed te kunnen koken. Bren helpt Shurbi met het bereiden van het avondeten. We genieten van een heerlijk diner met  lekkere specerijen. We drinken gezellig wat en kletsen wat, dan is het alweer bedtijd.

Vrijdag zouden we eigenlijk weer verder gaan, maar het is hier zo fijn, we blijven nog even, in ieder geval tot zaterdag. Het is superwarm, zo’n 35 graden als we aankomen op de beroemde markt van Melbourne. Het zijn supergrote hallen vol met alles wat je je kunt bedenken, kleding, schoenen, souvenirs, eten, drinken alles is er te krijgen. We lopen wat rond maar het is snikheet. We hebben kaartjes gekocht voor het Melbourne aquarium en besluiten daarheen te gaan. We stappen weer op de tram en stappen midden in het centrum, voor het aquarium, uit. Binnen genieten we van al het moois wat hierbinnen leeft en zwemt, van kleine visjes en kwallen, tot haaien en mega roggen, alles is er te zien. Ook leeft er een mega zoutwater krokodil en een kolonie pinguïns. Erg leuk om zo te zien, de aquaria zien er goed verzorgd uit. Die avond is het onze beurt om wat te koken. We eten samen met Shurbi en het kleine zoontje (Thorin) van 18 maanden. Daarna kletsen we nog een paar uurtjes, voordat het weer tijd is om te slapen.  Zaterdag willen we eigenlijk wel verder, maar het wordt wel bloedheet (37 graden) dus misschien zullen we nog één laatste nachtje bij het huis blijven. We hebben wel zin om weer te kamperen. We zullen hierna richting Sydney rijden, onderweg gaan we weer prachtige natuurparken tegenkomen, dat belooft zeker wat..

Zaterdagochtend pakken we toch maar onze spullen in, tijd om verder te gaan. Het wordt vandaag 37 graden, bloedheet. ’s Nachts zal de temperatuur in Melbourne niet onder de 30 graden komen, lekker warm de tent in dus… We zullen in een natuurpark een koeler plekje opzoeken. Eerst is het tijd om alles in te pakken en afscheid te nemen van Shurbi, Atila en Thorin. We vinden het eigenlijk wel jammer om hier weg te gaan en we hoeven niet weg, maar willen ook weer nieuwe avonturen beleven. We willen op het strand een uurtje gaan SUP-en (stand up padle boarden). Als we aankomen bij de zaak blijkt het te hard te waaien om het water op te gaan, maar we hadden online al betaald. Nu maar hopen dat de wind zo gaat liggen en we alsnog het water op mogen. Vanmiddag zullen we richting een mooi natuurpark rijden, waar het ’s nachts wat koeler is. We houden jullie op de hoogte, bedankt voor alle reacties op onze blog, leuk om wat van jullie te horen!

1. Saskia:
    7 januari 2017
    Gratis OV kan de NS nog wat van leren :-) . Goed geregeld daar.
    Fijn dat dit huis beter voor elkaar is dan het vorige. Heel bijzonder dat jullie nog wat langer konden blijven. Wat een gastvrijheid.
    Al jullie belevenissen blijven leuk om te lezen. Of het nu om haaien, Bush Bush of de stad ontdekken gaat, jullie ondernemen genoeg.
    Was wel gek om jullie nieuwjaar te wensen terwijl wij nog 10 uur te gaan hadden. Prachtige foto's van de skyline met het vuurwerk.
    Nu toch maar weer verder. Ben heel benieuwd wat jullie allemaal gaan zien ri Sydney. We gaan het vlg week weer lezen! Geniet er van, knuffels van ons
  2. Oma:
    9 januari 2017
    wat weer een leuk verhaal, en wat zijn de mensen daar vriendelijk,
  3. Robin kuyper:
    14 januari 2017
    Leuke verhalen weer :D stiekem goed om te horen dat jullie ook wel eens regen hebben daar haha. Maar dat wordt weer goed gemaakt door 35 graden. Hier wordt regen goed gemaakt....door sneeuw.... verschil moet er zijn. Geniet er nog maar van daar. Gr