Christmas Time

25 december 2016 - Adelaide, Australië

Lieve mensen,

Zaterdagavond aangekomen bij ons nieuwe kampeerplekje. We zetten de tent op en slapen die nacht heerlijk rustig. We besluiten eigenlijk dat dit onze uitval basis voor de komende dagen wordt, vanaf hier kunnen we mooi de omgeving ontdekken.

Later deze week zullen we beginnen met onze eerste ‘housesitting’. Mensen die op vakantie gaan plaatsen een advertentie waar wij op kunnen reageren, we betalen wel éénmalig inschrijfkosten. Voor ons is dit ideaal, we kunnen zo rondom de grote steden, waar een goede slaapplek lastig te vinden is, oppassen op huizen van andere mensen. Zodra wij ons profiel hebben aangemaakt en de eerste reacties op huizen sturen, hebben we succes. Op het profiel staat natuurlijk ook wat voor werk wij doen, je laat immers niet zomaar vreemde mensen uit een ander land in je huis. Het blijkt wel weer dat ons werk veel vertrouwen geeft bij de mensen. We zullen van 21 t/m 24 december op een huis passen, op het platteland in de buurt van Adelaide, later meer.

Zondag besluiten we een soort tour-dagje te maken rondom en in Adelaide. We beginnen in een klein dorpje vlakbij onze slaapplek. We struinen er de markt af en genieten van de omgeving. Hierna via de snelweg naar Adelaide. In de bergen van Adelaide leven onwijs veel Koala’s. Die ’s nachts de snelweg wel eens oversteken. We zien deze dagen veel dode koala’s naast de weg liggen, het is een zielig beeld, die lieve kleine zachte knuffels, dood langs de weg. In Adelaide eten we een lunch in een park, middenin het centrum. We zitten onder de bomen, vanuit de bomen horen we een hoop geschreeuw. De papegaaien vliegen wild om ons heen en krijsen naar elkaar. Hier is dat allemaal heel normaal. De papegaaien zijn rood/paars/blauw/oranje/groen gekleurd en hebben fel gele snavels, bijzonder om zo van je lunch te genieten. Omdat het rustig is in de stad (eindelijk) maken we een rondje midden door het centrum, hierna tikken we ons blog van vorige week bij de Mcdonalds(wifi). We besluiten vandaag wat eerder terug naar ons slaapplekje bij de kartbaan te gaan omdat het weer wat slechter wordt. In de avond zien we wat onweer boven Adelaide langstrekken, wij blijven gelukkig bespaard.

Maandag belooft weer een erg warme dag te worden (32 graden). We besluiten daarom om weer lekker naar een zwembad te gaan. Dit keer het openbare zwembad van Adelaide. Wederom betalen we een paar euro om ons een dag heerlijk te vermaken en te genieten van de sauna/stoombad/spa in het zwembad, om af te sluiten met een lekkere douche. We doen vandaag verder niet zo heel veel, we zijn beiden best moe en hebben niet veel fut om verder iets te ondernemen, ach, ook wel lekker!

Dinsdag besluiten we om in de buurt een hiking trail te doen. De trail begint bovenop de berg en zal ons naar de watervallen beneden brengen. Omdat het vandaag wat afgekoeld is naar ongeveer 25 graden, vonden wij het een goed idee om deze trail vandaag te doen. We beginnen om 10:00 aan onze wandeltocht naar beneden. Al snel blijkt dat het een onwijs populaire trail is, het is erg druk. De trail loopt erg stijl naar beneden en kost veel kracht in de benen om af te leggen, en dan moeten we natuurlijk ook weer omhoog. We doen het rustig aan en komen na ongeveer 5 kwartier beneden aan. We zijn al behoorlijk bezweet en rusten beneden even uit. Dan begint onze tocht naar boven. Sommige stukken zijn behoorlijk zwaar om af te leggen, tussendoor stoppen we vaak om even op adem te komen. Na 2,5 uur totaal (heen en terugweg) zijn we weer boven, compleet buiten adem en doorweekt van het zweet, het sportmomentje hebben we weer gehad. Maar wat is het toch heerlijk om met een wandelroute dwars door de natuur te lopen in dit land, alles om ons heen ziet er prachtig uit, we genieten van onze tocht. Het is pas begin van de middag maar we zijn compleet uitgeteld. We rijden naar de botanic garden in het centrum van Adelaide, om wat uit te rusten. We slenteren door de prachtige tuinen met tropische bomen en bloemen en ploffen languit op het gras neer, tijd om bij te komen. Wederom een prachtige plek, midden in het centrum. Aan het einde van de middag trekken we ons weer terug naar onze slaapplek, we liggen vroeg in bed en slapen heerlijk na deze intensieve dag.

Woensdag is de dag dat onze housesitting begint. We rijden naar het platteland buiten Adelaide. Op zo’n 60km van de grote stad komen we in de buurt van onze bestemming, we moeten van de grote weg af en het asfalt maakt plaats voor gravel wegen. We komen aan in een vallei, de omgeving is prachtig. We zien het huis en moeten even lachen, we wisten niet precies hoe het huis eruit zou zien. Het blijkt op een groot stuk land te staan, op een heuvel. Het huis blijkt een soort veredelde schuur, zelf gebouwd. Het is gebouwd van stalen golfplaten en draait volledig op zonne-energie. We ontmoeten de familie, superlieve mensen. De familie is een stel met 4 kinderen. We krijgen wat uitleg en zullen hier zijn om op de 3 katten en de eenden te passen. Als de familie wegrijdt kijken we rond. Het huis is smerig, het is een troep, het stinkt en er lopen overal insecten, bah! Direct beginnen we met stofzuigen en dweilen, het wordt er iets beter op, maar we kunnen natuurlijk niet alles gaan opruimen. We doen hierna wat boodschappen in een dropje verderop (30km), dat is de dichtstbijzijnde supermarkt. Weer terug bij het huis is het tijd om een stukje hard te lopen. Het huis heeft ook geen sloten, alles staat gewoon open, voor ons is dat natuurlijk enorm raar, hier kan het gewoon. Het huis heeft wel internet, dus besluiten we weer eens wat dingen te downloaden, heel snel krijgen we een sms van de eigenaren, we zitten over het data-limiet, in welk jaar leven we? Haha! We sluiten het internet af en volgen het Australische nieuws op de tv, spelen wat spelletjes en gaan onze eerste nacht slapen in het huisje. ’s Avonds lijkt het huis wel tot leven te komen, er kruipt van alles door het huis. We zijn blij dat we hier maar voor 3 nachten zijn….

Donderdag maken we een tour door de omgeving. We zitten midden in de wijnstreek van Zuid-Australië, de omgeving is erg mooi. We komen bij een oude stuwdam, met de bijnaam: Whispering Wall. De dam is zo gevormd dat als je beide aan één kant van de dam staat, je elkaar kunt horen fluisteren. We testen het uit, we staan ongeveer 140 meter van elkaar vandaan, beide naast de hoge dam. We praten tegen elkaar alsof we naast elkaar staan, heel bijzonder dat je elkaar op die afstand gewoon kunt horen, en dat door de curve die de muur maakt! Hierna rijden we naar een groter stadje om wat meer boodschappen te halen. Op de terugweg doen nemen we de toeristische route door de wijnstreek. Overal zijn wijnproeverijen. We moeten toch maar eens naar binnen stappen. We kiezen een niet al te grote uit en lopen wat onwennig naar binnen, voor beide de eerste keer. We worden open ontvangen door een aardige dame en mogen alle wijnen gratis proeven. Het is bijzonder om de verschillen tussen de wijnen te proeven, ze zijn erg lekker. Alles is gewoon gratis om te proberen. Aan het einde kiezen we de lekkerste witte en rode uit, en nemen van beide een fles mee. Aan het einde van de middag komen we terug bij het huisje. We zetten de grote barbecue aan en eten heerlijke hamburgers. We ontspannen wat als het huis weer tot leven komt, er kruipt weer van alles rond, vooral oorwurmen, we slaan er elke dag wel 30-40 dood. Als we in bed willen stappen, blijkt dat ze nu ook in het bed kruipen, samen met nog een heel leger aan bed-bugs, de maat is vol, we willen hier nu echt niet meer slapen! We klappen voor de deur onze daktent uit en slapen lekker insect vrij. Het is dat de omgeving zo mooi is en we voor de beesten moeten zorgen!  Vrijdag is wederom een hete dag en we hebben eigenlijk niet zoveel zin om wat te ondernemen. We rijden naar een dorpje verderop, we spenderen onze dag bij het buitenzwembad aldaar, heerlijk ontspannen. Die avond slapen we wederom in onze tent voor de deur.

Zaterdagochtend is het tijd om alles in te pakken, de bewoners komen zo thuis. We pakken alles in en na enige tijd komen de bewoners terug. We praten nog even kort en vertrekken hierna. Over het buiten slapen hebben we het verder niet gehad, zij zijn alle beestjes kennelijk gewend, wij niet, gauw weg! Het was wel weer een avontuur en we hebben het absoluut niet als vervelend ervaren om hier te zijn of om in de tent te slapen, we hebben genoten van de omgeving en alles wat er te doen was!
Het is de dag van kerstavond en Bren heeft een cadeau voor Mich: We slapen tijdens de kerst 2 nachten in een luxe hotel, midden in het centrum van Adelaide, met zwembad erbij, heerlijk! Wat een heerlijkheid om deze dagen gewoon in luxe te leven. We komen in de middag bij ons hotel aan en doen niet zoveel. We lopen door het centrum van Adelaide en eten wat. Dan krijgt Bren ook eindelijk haar cadeau: We gaan op 28 januari naar de show van DJ Armin van Buuren in Sydney, Bren is razend enthousiast en groot fan van de muziek van Armin!

Zondag, eerste kerstdag. Het is de warmste eerste kerstdag sinds 1945 hier. Het is ook nog eens de warmste stad van heel Australië. Het wordt vandaag ongeveer 40 graden! Omdat alles dicht is rijden we naar het strand van Adelaide.  We lopen een rondje en proeven de kerstsfeer van Australische mensen: Met de hele familie eten bij het strand van de openbare barbecue, heerlijk! We rijden weer verder en zien weer eens hele mooie en gigantische Road Trains staan bij een bedrijf. Maar hoe groot zijn die nou echt, vragen meerdere mensen ons steeds. We hebben echt ons best gedaan om onze auto op de foto te krijgen met een Road Train, maar dit was nog niet gelukt. Het hek van het bedrijf staat open, onze kans! We rijden het terrein op en zetten de auto naast de Road Trains. Nu kunnen jullie zien hoe groot ze echt zijn (zie foto’s), ze zijn gigantisch! Nu is het tijd om in het zwembad van het hotel te plonsen, tot volgende week!

1. Moon:
    25 december 2016
    Ieder huisje heeft zijn ...Insekten!!! gaverdamme. Jullie hebben helemaal gelijk om lekker in je eigen tentje te gaan slapen ver van de viezigheid weg! Wat waardeer je dan je eigen stekkie weer.Ik zeg met de vlam in de pijp en de insekten spray in de aanslag op naar het volgende avontuur. Fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuw jaar !!
  2. Opa Leo:
    28 december 2016
    Hallo daar,
    Avontuurlijk verhaal. Vieze ervaring .Ze moeten wel alles van jullie weten, maar ze komen wel met iets bijzonders te voorschijn. Spannend ontmoeting met haaien.
    Zo te zien op de kaart al een heel eind afgelegd. Hebben jullie ook die grote vrachtwagens zijn rijden. Zo te horen enorme voertuigen die met enorm geweld door het land razen.
    Met kerstmis toch in de kerk gezeten? Wel een andere sfeer dan hier zo te zien.
    Goede reis verder en we horen nog. Groeten. Opa Tebbens
  3. Cees:
    29 december 2016
    Blijft leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Prettige jaarwisseling en een goed en gezond 2017
  4. Saskia:
    29 december 2016
    Getver wat smerig dat om in zo'n huis te zitten. Vind het zo wie zo knap om in andermans huis te verblijven maar als je dit dan meemaakt....Brrrrr
    Fijn dat jullie de keuze konden maken om in jullie eigen bedje te gaan slapen.
    Rare ervaring kerst met 40 Gr. Geeft volgens mijn niet echt het gevoel dat het kerst is. Zo zie je maar dat elk land zijn gewoontes heeft.
    Onwijs groot die roadtrain. Je ziet het nu helemaal goed met jullie auto ernaast. Fantastisch en indrukwekkend.
    Nu op naar 2017! Ook heel bijzonder jullie vieren dit 10 uur eerder dan wij. Gek idee hoor.
    Maak er weer een leuke en mooie week van, dikke kus
  5. Cees:
    30 december 2016
    Leuk om jullie reis te blijven volgen
    Ook voor jullie een prettige jaarwisseling en een goed 2017
  6. Mathilde Kramer:
    30 december 2016
    Echt leuk om jullie n beetje te volgen en de avonturen te lezen, fijn uiteinde en een mooi 2017 gewenst!