Haai Haai

18 december 2016 - Adelaide, Australië

Zaterdag ochtend komen we na een kort ritje aan in Port Lincoln, een havenstadje. We gaan naar het informatiecentrum om te zien wat er allemaal te doen is. Maar eigenlijk weten we al wat we hier willen doen…. In Port Lincoln bestaat de mogelijkheid om met de Great White shark te duiken. De killer van de oceaan, de haai waar iedereen bang voor is. We rijden naar de tour organisator om daar het eea door te bespreken. De trip duurt de hele dag en geeft ons de mogelijkheid om de witte haaien te zien! Echter wordt er totaal geen garantie gegeven dat de haaien daadwerkelijk komen. Het zijn natuurlijk wilde dieren en niemand weet of ze zin hebben om rondom de kooi te zwemmen. We besluiten de gok te nemen en boeken de tour. We hebben het al een aantal keer besproken, de tour kost namelijk heel veel geld. Samen zijn we voor een dagtrip 725 euro kwijt! Hoewel dit een enorm bedrag is, weten we dat dit een ‘once in a lifetime’ kans is. Deze tours worden nog maar op 3 plekken in de wereld gedaan en een licentie hiervoor is moeilijk te verkrijgen. Er wordt namelijk veel rekening gehouden met de haaien. Zo zijn er rust-dagen, dat de tour niet wordt gedaan en de haaien worden niet achterna gezeten. Hier is veel controle op, dat de natuurlijke leefomgeving van de haaien niet wordt aangetast. Nadat we de trip hebben geboekt spenderen we de rest van de dag in het stadje. Aan het einde van de dag besluiten we in de haven een pizza te eten en een drankje te doen, om het vakantie gevoel nog maar eens te benadrukken.

We slapen achter een groot gebouw in de haven. Zondagochtend staan we om 06:15 te trappelen voor de boot. Een grote boot neemt ons, en nog 40 anderen, mee de zee op. We varen circa 3 uur naar de plek waar de haaien kunnen zitten. Onderweg zien we rondspringende dolfijnen en genieten we van het lekkere ontbijt, wat dan weer wel inbegrepen is. We ontmoeten wat mensen op de boot en hebben het al goed naar ons zin. Na 3 uur varen komen we bij een klein eiland groepje, bestaande uit enkel wat rotsen aan. Het anker gaat uit en de eerste groep van 8 maakt zich klaar om de kooi in te gaan. Vrijwel direct zien we de eerst great white shark zwemmen. Het gevaarte zwemt achter de boot langs en lijkt een beetje bruin/zwart gevlekt. Er wordt aas in het water gegooid, de meeuwen smullen ervan. Het aas voor de haaien zijn de ingewanden van een paar enorme tonijnen! Iedere groep mag ongeveer 45 minuten de kooi in, wij zitten in groep 4. Na de nodige instructies van de crew, zakt de kooi het water in. De eerste groep mag de kooi in. De kooi hangt ongeveer één meter onder het wateroppervlakte en alle actie is dan ook van bovenaf goed te bewonderen. We zien een aantal haaien heen en weer zwemmen. Af en toe bijten ze spectaculair naar het aas. Alles oogt echter erg rustig in het water. Waar we eerst zenuwachtig waren om oog in oog te komen met de witte haai, heeft dat nu plaatsgemaakt voor enthousiasme. We kunnen niet wachten om de kooi in te gaan. Als het eindelijk onze beurt is trekken we onze wetsuits aan, zetten we onze maskers op en laten we onszelf de kooi in zakken. Op het moment dat we ons omdraaien staan we direct oog in oog met een circa 3,5 meter lange witte haai, de grootste van de dag. De haai zwemt kalm heen en weer, we voelen totaal geen angst (mede door de kooi). De 45 minuten in de kooi vliegen voorbij, het voelt als 5 minuten. De grootste haai van de dag laat zich vaak zien en zwemt ons een aantal keer voorbij. De afstand tussen de haai en ons bedraagt soms maar 50 centimeter. We maken mooie en spectaculaire onderwater video’s van het gevaarte. Soms filmen we onszelf, terwijl onze rug tegen de kooi aangedrukt is, zonder dat we de haai zelf zien. Het blijkt wel dat alle angst is verdwenen. Na 45 minuten worden we uit de kooi geroepen, voor ons zit de duik erop. Boven kunnen we ons geluk niet op en bekijken we de video’s die we hebben gemaakt. Een droom die uitkomt, een bizarre ervaring die voor ons werkelijkheid is, we beseffen nog maar eens goed hoe bevoorrecht we zijn om dit te mogen ervaren. We delen onze ervaringen met de rest. Als de boot terugvaart richting de haven stoppen we nog even bij de zeeleeuwen, die meteen het water induiken om met ons te spelen. Hiervoor zijn ook tours te boeken. We bekijken ze vanaf het dek en zetten dan koers naar de haven. Het is al etenstijd als we weer aanleggen in de haven. We besluiten de dag af te ronden in de Mcdonalds, waar we wifi hebben. Hierna slapen we weer in de haven.

Maandag besluiten we dat we weer verder willen, in Port Lincoln is verder niet heel veel bijzonders wat we graag willen zien. We rijden in de richting van Port Augusta. Ook dit is een vrij grote stad die we zullen passeren op de route. Ongeveer 20km voor de stad besluiten we te overnachten. We rijden een zijweg in en vinden daar een parkeerplek om te slapen. Er is verder niemand en we staan vlakbij een militaire basis. Nadat we gegeten hebben horen we opeens een stel wilde geiten langskomen . Het was een erg warme dag (40 graden) en we besluiten de beestjes wat drinken te geven. We vullen onze afwasbak met vers water en worden bijna omver gelopen door de geiten, we hebben er hard om gelachen. Nadat we geen reserve water meer hebben pakken we alles in en duiken we de tent in. De geiten besluiten de rest van de nacht om dichtbij hun nieuwe waterbron te blijven. Omdat het erg warm is zetten we de tent aan alle kanten open. We liggen dan bovenop ons dak met een 360 graden zicht over een grote vallei. We genieten van ons uitzicht en zijn blij dat we de tent zo open kunnen zetten. Gelukkig houden de muggen netten wel alle insecten buiten. De volgende ochtend staan we vroeg op, we voelen dat het al erg warm is. We rijden naar Port Augusta en zien daar dat de temperatuur om 09:00 al is opgelopen naar 32 graden. Omdat het een erg warme dag is, spenderen we deze lekker bij het lokale zwembad, het is een simpel maar heerlijk buitenzwembad. We betalen maar een paar dollar pp en genieten de hele middag van het zwembad, daarna ook nog een warme douche! We zijn inmiddels gewend om elke 2-3 dagen een douche te nemen, vaak zoeken we een gratis douche op, we worden al echter kampeerders! We beseffen ons nu ook vaak, wat een luxe we thuis toch hebben, een douche, toilet, keuken, warm bed en alles om ons heen lijkt altijd maar zo gewoon. Hier is dat even anders, we kunnen natuurlijk elke dag wel op een echte camping gaan staan, maar daarvoor zijn wij hier niet…. Die avond slapen we vlakbij Port Augusta op een rustplaats, wederom zijn we alleen, we staan tussen de hoge bergen in en we vinden de plek weer heerlijk. ’s Nachts begint het te regenen, en dit stopt ook niet meer. We moeten de tent nat inpakken en zijn blij als dat achter de rug is.

Woensdag regent het de hele dag en ook donderdag lijkt het de hele dag te gaan regenen in Port Augusta. We besluiten daarom dat we weer verder gaan, op naar het mooie weer. Na wat contact met het thuisfront gaan we weer rijden. Na 150km komen we in een klein dorpje aan. Zoals in meerdere dorpjes hebben ze er een gratis camping. De camping heeft een paar staanplaatsen, een toilet gebouw, een barbecue en een speeltuin. Samen met wat anderen spenderen we hier de avond en nacht. Helaas regent het ook donderdag ochtend, we moeten alles weer nat inpakken. We rijden weer naar een ander klein plaatsje, we zijn onderweg naar de grote stad Adelaide, maar willen ook weer niet alles overslaan. Dit deel van onze reis is er echter wat minder te zien in de omgeving. Onderweg stoppen we bij een meer. Het meer is zout en volledig roze gekleurd, het ziet er bizar uit. We schieten wat foto’s en genieten van dit mooie natuur fenomeen. Na onze korte break rijden we weer verder. We komen redelijk vroeg aan op onze bestemming. Wederom een gratis camping in een klein stadje (Malalla). Het is al erg druk op de camping. Het is eigenlijk een groenstrook naast wat sportvelden. Maar het ziet er allemaal keurig uit. Het heeft een toilet gebouw met douches. Voor 5 dollar (3,5 euro), krijgen we de sleutel van de douches. Omdat we vroeg zijn aangekomen besluiten we dat het weer eens tijd wordt om te gaan hardlopen. Hierna heerlijk gedoucht en we spelen nog wat spelletjes voordat het bedtijd is.

De volgende dag is het nog een klein stukje rijden naar Adelaide.  We komen aan in de grote stad er echt alles te vinden, en dan keer 20. Alles oogt heel Amerikaans. Om een voorbeeld te geven: Adelaide heeft ongeveer 50 Mcdonalds ketens in de stad. Supermarkten op iedere hoek van de straat. Overal zijn grote shopping centra te vinden. Sinds het begin van de reis in Perth, zijn we niet meer in zo’n grote stad geweest. We genieten er ook wel even van. We kopen hier een nieuwe koelkast voor de auto. De oude was een simpele en kleine koelkast met een inhoud van 15liter. Het was een cooler en geen echte koelkast. Als de temperatuur dan oploopt, kun je al je eten weggooien, super zonde en voor ons echt not-done. We kopen bij een tweedehands winkel een koelkast, een echte goeie. Het is een 50 liter koelkast en kan ingesteld worden tussen -18 en +10 graden. Koop je deze koelkast nieuw, dan ben je 800-1000 dollar (600-700 euro) kwijt. Wij weten de onze voor ‘slechts’ 400 dollar (275 euro) te kopen. We moeten de complete auto opnieuw gaan inrichten, het is namelijk een groot apparaat. Hij bewijst echter direct zijn meerwaarde en binnen enkele uurtjes staat de teller op 2 graden, alles is heerlijk koud, dit hadden we eerder moeten hebben! De eerste nacht in Adelaide besluiten we in een hotel te slapen. Iets waar we dan echt van kunnen genieten, een echt bed, een warme douche en allemaal luxe! We dachten dat we echte kampeerders waren, maar luxe is zo nu en dan toch echt lekker. We hebben aan het begin van de reis eigenlijk besloten om in elke echt grote stad (Perth/Adelaide/Sydney/Melbourne/Darwin etc.) eens in een hotel te slapen.

Zaterdag ochtend vertrekken we naar een plaatsje net buiten Adelaide, we vinden per toeval een wat ons betreft perfecte kampeerplek. In de grote steden kun je namelijk nergens gratis of goedkoop kamperen. We moeten het daarom buiten de stad zoeken. We komen terecht naast een kartbaan, die gesloten blijkt. Wel een heel net toilet en stromend water, wat een goede plek! Hier beginnen we met de herindeling van de auto. Aan het einde van de middag rijden we naar het centrum van het naastgelegen dorpje ‘Hanhdorf’. Dit Duits-klinkende dorpje, is ook echt heel Duits. Veel duitse winkeltjes, mensen in traditionele Duitse kleding en een echte Duitse kerstmarkt! Heerlijk om een keer met 26 graden een kerstmarkt te bezoeken. We lopen in een rondje in het gezellige dorpje en eten hier wat lekkers. Daarna rijden we naar ons kampeerplekje.

Volgende week weer een nieuw verhaal, we genieten er van om onze verhalen met jullie te delen, wij hopen dat jullie ervan genieten om de verhalen te lezen!

1. Mariëtte:
    18 december 2016
    G’day mates,
    wat een fantastische belevenis! En doodeng die haai zo dichtbij! Maar wat een ervaring en te gek die video's en foto's ervan!
    Ik geniet enorm van jullie verhalen, foto's en video's en ben maar wat jaloers op het prachtige weer daar en die parelwitte stranden en dat je zomaar een kangoeroe kan aaien......
    Ik kijk uit naar de volgende foto's, video's en verhalen!!
    Hooroo
    Mariëtte
  2. Oma:
    19 december 2016
    wat weer een prachtig verhaal met die enge haaien en wat weer een belevenis voor jullie .Geniet er maar van , nu kan het nog, als je zo oud ben als ik blijft het bij dromen. groetjes.Oma.
  3. Emmy:
    20 december 2016
    Geweldig avontuur weer en wat zijn jullie dierenliefhebbers! Haaien en geiten! Ook leuk, toch een beetje Kerst in de auto met 30 graden.......Geniet volop in Adelaide, miscchien kom je er nooit meer! xxxEmmy
  4. Saskia:
    22 december 2016
    Ben blij dat ik van tevoren niet wist wanneer jullie de haaien gingen bezoeken. Echt dood eng...
    Niet te overmoedig raken hė, want in zo'n kooi zit je toch maar mooi veilig en daar buiten echt niet.
    Geweldig die geitjes en wat een contrast met de haaien. Vind ik toch een wat prettiger gevoel :-)
    Haha die Duitsers vind je ook overal en als ze er zijn dan ook in vol ornaat. Heel bijzonder weer. Zo maken jullie wat mee.
    Prachtig verhaal weer en ik kijk alweer uit naar het volgende X