Adventure in the mountains

4 februari 2017 - Maitland, Australië

Lieve lezers, wat leuk dat jullie ons nog steeds volgen en reacties blijven plaatsen. We genieten er elke keer weer van om dit door te lezen!!

Zaterdag hebben we een ontzettend gaaf concert gehad van Armin van Buuren. We stonden de hele nacht vooraan en hebben gedanst tot 05:00 uur ’s ochtends. Daarna zijn we naar het appartement van Airbnb gelopen en hebben lekker uitgeslapen.

Zondag werd daardoor een rustig dagje, het was zo’n 40 graden dus we waren blij dat we in een appartement met airco zaten en niet in de tent! Rond het middaguur zijn we er toch even uit gegaan en zijn naar de Sydney Markets gelopen (5min vanaf het appartement). Dit zijn een aantal grote hallen waar ze allerlei fruit en groente verkopen, voor hele goede prijzen! Hier hebben we lekker wat fruit gekocht en zijn teruggegaan naar het appartement. S’ avonds hebben we in een Chinese wijk in Sydney heerlijk verse sushi gegeten.

Maandagochtend zijn we weer vertrokken vanuit het appartement in Sydney. Het was vandaag ook weer rond de 40 graden, zo ontzettend warm! We hebben alle spullen weer naar beneden gesjouwd (fridge van 2 hoog, pff..) Daarna zijn we richting Bondi Beach gereden, omdat we daar nog even wilde kijken! Net voordat we op het strand aankwamen begon het hard te regenen, dus dat werd geen strandmiddagje. We hebben er even gekeken en foto’s gemaakt. Dit is een populair strand voor toeristen en dat was ook aan te zien. Super druk maar mooi om gezien te hebben. Sydney ligt echt om dit strand heen gebouwd en dat ziet er mooi uit. Na Bondi Beach zijn we Sydney uitgereden, het verkeer is hier zo ontzettend druk dat je ongeveer een uur over doet om naar Bondi Beach te komen en weer 2,5 uur om Sydney uit te komen. En onze auto slurpt als een gek in de stad en reed 1 op 5!!!! Snel weer weg dus… we hebben een aantal leuke dagen gehad maar het is nu weer tijd om verder te gaan. We rijden naar nationaal park The Blue Mountains. Dit is een nationaal park ongeveer 1,5uur rijden vanaf Sydney. Het heet de blue mountains omdat de dichtbegroeide eucalyptusbossen de lucht een blauwe gloed geven. Het park staat vooral bekend om de mooie bergen, watervallen, diepe grotten, en vele walking trials. Het gebied staat zelfs ook op de werelderfgoedlijst! Erg populair dus! We zijn naar een gratis camping gereden waar ze ook een riviertje hadden stromen waar we even lekker konden afkoelen. Hier onze tent opgezet en genoten van de rust. De rust die helaas maar kort duurde omdat er een grote groep Duitsers erg luidruchtig (lees; schreeuwen, muziek, nachtelijke avondduiken) de avond/nacht doorbracht. Gelukkig na een paar grote brullen van Mich leken ze de hints te snappen….

De volgende ochtend hebben we na het inklappen van de tent nog een duik genomen in het riviertje om wat af te koelen. Daarna zijn we na afscheid van de luidruchtige Duitsers (lees; harde muziek, lachen, schreeuwen en getoeter) verder het park ingereden. We zijn naar het dorpje Katoomba gegaan en hebben hier geluncht. Daarna zijn we richting een walking trail gereden, bij Evan Lookout. Voor deze trial stond 2-3 uur gepland, dus we hebben onze wandelschoenen aangetrokken en zijn de bossen ingegaan. Bepakt en bezakt met water en wat reepjes. We hebben een prachtige wandeling gemaakt door het regenwoud dat tussen de hoge rotsen in het park ligt. De wandeling bevatte veel traptreden dus toen we na 2 uur weer boven aankwamen, waren we gesloopt! Helemaal moe door al het wandelen in het warme weer. Wel werden we op het eind beloond met een prachtig uitzicht over de vallei. Moe maar voldaan zijn we naar een zwembad in de buurt gereden om hier te douchen. Na het douchen hebben we een plek gezocht om onze tent op te gaan zetten. We hadden een heerlijk rustige plek gevonden ergens in de bossen, naast een wandelroute. Hier was verder niemand meer dus we hebben heerlijk rustig geslapen.

Helaas heeft het vannacht wat geregend en is het mistig. Maar vandaag gaan we abseilen en canyoningen! (Canyoning is een sport, waarbij je de loop van een rivier door een kloof volgt. Canyoning is dus vooral een sport, die in de bergen wordt beoefend. Om de rivier te volgen is het daarbij nodig te wandelen, te klimmen, te springen, te zwemmen en te abseilen.)

We vertrekken vroeg naar het afgesproken punt om daarbij de rest van de groep te ontmoeten. Hier vertrekken we met z’n alle met de bus naar het eerste punt. We krijgen allemaal een helm en harnas voor het abseilen. We zijn met ongeveer 10 man, waarvan wij de enige Nederlanders. We beginnen met een kleine abseil van ongeveer 5 – 8 meter. Hier kan iedereen even zien hoe het werkt. Dit gaat makkelijk en we zijn wel klaar voor de volgende! We vertrekken naar het volgende punt, dit is een 15 meter hoge abseil! Best spannend maar het gaat allemaal prima. Na het abseilen mogen we via een andere bergwant omhoog klimmen. Best lastig zonder voetstukken waar je op kan gaan staan, maar we klimmen allebei goed omhoog! Ook dit is nog best lastig. De volgende abseil wordt er eentje van 30 meter!! Wow! Boven een hoge vallei staan we op een berg die 90 meter hoog is, dus we hebben een prachtig uitzicht. Het stuk rots waar wij op gaan landen is er na 30 meter, maar je bungelt dus boven een vallei van 90 meter hoog! Spannend! De instructeurs hebben verteld dat je na een meter of 5 niet meer met je voeten tegen de rots aan kan staan, dus dat je dan even ‘hangt’. We merken allebei dat we na deze 5 meter echt los hangen en dat het touw waar je aanhangt ronddraait, dus dat je verplicht wordt de hele vallei te overzien! Was echt prachtig maar wel een beetje eng.

Na deze bizarre ervaring lunchen we met z’n alle en gaan we ons klaarmaken voor het canyoning. We vertrekken naar een dorpje in de buurt en lopen zon 20 minuten naar beneden naar wat rotsen in de rivier. Hier trekken we onze wetsuit aan en bevestigen onze go-pro-camera’s. De route begint door de rivier, waarna we na een minuut of 10 al aankomen bij het eerste spring-punt. Er wordt ons uitgelegd dat je zo moet springen dat je op je ‘bum’ terecht komt. (Bum is Australisch voor kont haha). We springen er allemaal in en volgen een fantastische route door de rivier van het regenwoud. Onderweg maken we diverse sprongen tussen de rotsen in, om in het lekkere koude water te landen, heerlijk! Aan het einde komen we bij een 32 meter hoge waterval waar we vanaf mogen abseilen. Dit was echt geweldig! Wat een ervaring!  Weer iets om van onze bucketlist af te strepen.  Toen we weer terugkwamen bij de auto was het inmiddels al  half 4 en begon het weer te regenen. We zijn weer naar het dorpje gereden en hebben weer heerlijk sushi gegeten bij een sushitent. (verder gaan we bijna nooit uiteten hoor! 2x in de week was eenmalig en past niet bij onze low-budget-vakantie hahaha…)

De volgende ochtend zijn we naar The Three Sisters gereden. Dit is een bekende rotsformatie in The Blue Mountains. Het zijn drie rotspunten van bijna 1000 meter hoog waarover een Aboriginal verhaal bestaat, namelijk; een eeuwenoude Aboriginal-legende die vertelt dat drie zussen verliefd werden op drie mannen van een andere stam. Het was echter volgens hun wetten verboden met ze te trouwen. Er ontstond een gevecht. Om de zussen te beschermen veranderde een wijze ze in steen. Jammer genoeg overleed de wijze tijdens het gevecht en kon niemand ze weer terug veranderen. Dit is natuurlijk leuk om het toerisme op pijl te houden en steeds mensen te trekken om te komen kijken. Het was dan ook lekker druk bij dit toeristische trekpleistertje. Na de drie zusters zijn we vertrokken richting Mount Hay. Dit is een hoge berg waar je een 4x4 route naar toe kunt doen. Na een leuke route hebben we de top bereikt en hebben een mooi uitzicht over de vallei. We zijn de enige, wat een verschil met de drie zusjes waar zoveel publiek op af komt. Dit is minstens zo spectaculair!
Helaas begint het wat te spetteren en besluiten we verder te gaan. We rijden een stuk naar het noorden en komen rond 5u aan op een rest-area langs de weg. Hier ligt een café met een groot grasveld waar we gratis kunnen overnachten. We drinken allebei een drankje en genieten van de zon. Helaas gaat het aan het einde van de avond wéér regenen…
De volgende morgen is alles nat. Klamme tent, bah. We ruimen de spullen op en rijden richting Maitland. Vandaag begint onze nieuwe house-sitting voor 6 dagen. Lekker weer even op een huis van iemand anders passen, met wat huisdieren erbij. We komen rond 14.00u aan bij de woning en worden verwelkomd. Het huis heeft maar liefst 3 honden en 5 katten! Gelukkig een groot huis met een grote tuin en de dieren kunnen lekker hun gang gaan. Na dat we een beetje gesetteld zijn rijden we naar de dichtstbijzijnde sportschool en krijgen daar een 7-days-trial-pass. We kunnen dus lekker een weekje fitnessen voor niets! We sporten tot een uur of 6 en rijden terug naar het huis waar we lekker wat eten en de rest van de avond een serie kijken.

Zaterdag is het alweer lekker warm als we opstaan. Het wordt vandaag rond de 38 graden. We ontbijten wat en proberen een rondje met de honden te lopen. Het blijkt dat ze dit niet echt gewend zijn en het is nog een hele klus met de boel naar buiten te gaan. ‘Smiddags hebben we afgesproken bij het strand in Newcastle met Gary en Heidi. Gary is de zoon van oudoom Martin, waar we een paar weken geleden zijn langs geweest. Dus Gary is de neef van Brenda’s vader, ooms en tantes! Ze hadden Bren ge contact nadat we bij Martin waren langs geweest of we nog  in de buurt van Newcastle zouden komen. Ze nodigde ons uit voor ‘’pizza and beer ‘’ bij een strandtent in Newcastle. Hier hebben we ze ontmoet, was erg gezellig! Daarna hebben we nog met z’n vieren gezwommen in de grote golven. Morgen worden we door ze opgehaald voor een stranddagje, bij een mooi strand in de buurt, zo leuk!

Tot volgende week!

1. Bernd Samsom:
    4 februari 2017
    Hee lieverds
    Wat een week weer, en zo fijn te lezen dat jullie zo genieten
    "ben jaloers" niet denken maar doen, helemaal top!
    Kijk elke week weer uit naar jullie avonturen
    En wederom familie van de Samsom kant ontmoet wauw bijzonder..
    denk aan jullie , geniet. "Carpe Diem "ach wat zeg ik ,dat doen jullie al
    Love You Both

Bernd Samsom
  2. Moon:
    4 februari 2017
    kijk elke week vol smart weer uit naar jullie verhalen !
    Heerlijk om jullie activiteiten zo te mogen volgen. En wat beleven jullie veel zeg. knap hoe jullie toch maar alles elkekeer weer ondernemen. geniet ,beleef, ontdek, ervaar ! dikkekus
  3. Jane:
    5 februari 2017
    Weer lekker op zondagochtend jullie laatste blog lezen.
    Ik vind het geweldig wat jullie allemaal beleven. Dat nemen ze je nooit meer af.
    En dan weer een familielid ontmoet. Gezellig om samen tijd door te brengen.
    Tot volgende week.