Van Oz naar NZ

30 april 2017 - Lake Ellesmere, Nieuw-Zeeland

Lieve mensen,

Zondagochtend rent Bren eerst een 10km rondje door het mooie Perth. Grappig is hoeveel mensen sochtends vroeg al aan het sporten zijn in dit land. Overal zie je wielrenners, hardlopers en veel wandelaars. En dat al om 07.30uur. De stad is helemaal bezet door sportievelingen. Begin van de middag lenen we de fietsen van Bert en Vera en gaan we op de fiets naar Fremantle. Een dorpje verderop. We willen daar de markt gaan bezoeken, die redelijk bekend is. Het is wel een stukje fietsen. Helemaal omdat we door flinke heuvels worden gestuurd. Na 21km komen we er aan en lopen een rondje op de markt. Hier lunchen we een lekkere wrap en drinken een super gezond drankje. Verder lopen we een rondje door het dorpje. Einde van de middag fietsen we met een omweg terug (25km) om maar niet teveel heuvels te hebben maar wel mooi langs de waterkant. Bij thuiskomst zijn we het helemaal zat en ploffen neer. Savonds eten we een hapje en Mich kijkt nog naar PSV-Ajax.

Maandagochtend ruimen we wat dingetjes op en gaat Mich op de Fiets naar een winkelcentrum. Smiddags doen we het rustig aan en halen nog boodschappen voor morgen. Dan gaan we Bert en Vera verassen en bedanken door middel van een lekker etentje!

Dinsdagochtend gaan we samen op pad, we beginnen met 6km hardlopen naar het Kings Park. Het is vandaag Anzac day (dodenherdenking), er zijn sochtends kransen bloemen gelegd bij het oorlogsmonument in Kings park. Daar gaan we ook even kijken. We lopen nog een rondje door het mooie park en lopen dan weer terug naar huis. De laatste keer dat we in dit park waren was met Brenda haar verjaardag , helemaal aan het begin van de reis! Nu sluiten we het ook weer hier af. Bijzonder. Een lekkere sportieve ochtend. Smiddags beginnen we al met alle hapjes klaar te maken voor het avond eten, we doen weer een soort tapas met van alles wat. Einde van de middag komen Bert en Vera thuis en zijn wij net klaar met koken, we dineren gezellig en genieten van het lekkere eten. Savonds boeken we onze tickets naar Thailand! 6 juni vertrekken we vanaf Bali naar Thailand! Als we naar bed gaan beseffen we dat dit onze laatste nacht in Australië is.....

Woensdagochtend zijn we al op tijd wakker. We gaan na het ontbijt nog even gezellig de stad in. We lopen naar de Ferry en varen daarmee naar de stad. Hier lopen we nog een rondje, lunchen en eten een ijsje. We hebben er lang over gehad om souvenirs mee te nemen voor iedereen, het probleem is dat we geen ruimte hebben voor echt leuke souvenirs. We wilden dan wel echt iets leuks meenemen maar we hebben gewoon geen ruimte om dit te vervoeren En we vinden het een beetje afgezaagd vinden om voor iedereen een australie-sleutelhanger mee te nemen... sorry daarvoor! Na ons rondje in de stad gaan we langzaam weer richting huis. Thuis aangekomen stelt Vera voor om nog naar een mooie bezienswaardigheid te gaan, we rijden naar de Perth Hills. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over heel perth! we zitten nog even lekker in het zonnetje en genieten. Einde van de middag rijden we weer terug en eten de laatste dingen op van de dag ervoor. Daarna nemen we nog een douche en proppen de tassen dicht. Na een laatste kopje thee vertrekken we naar het vliegveld. Hier nemen we afscheid van Bert en Vera, die zo lief waren ons naar het vliegveld te brengen :-). We gaan naar de bagage-drop en hier wordt ons verteld dat de bagage te zwaar is. We moeten daar nog de ruimte beter verdelen tussen de hand bagage en de tassen. Pfff... na flink wat gemopper is het toch gelukt en mogen we naar de gate. Ons vliegtuig vertrekt om 01:25 naar Melbourne en daar hebben we een overstap naar Nieuw-Zeeland. In Melbourne moeten we nog bewijs leveren dat we een ticket hebben om Nieuw-Zeeland weer te verlaten en moet Mich nog door een extra paspoort check. We komen nog net op tijd bij het vliegtuig aan, maar kunnen niet eens ontbijt halen..

Donderdag komen we aan het begin van de middag aan in Christchurch, op het zuider eiland van Nieuw-Zeeland. Waar het allemaal zo traag ging in Australië, landen we om 14:30 uur in Nieuw-Zeeland en staan we 15 minuten later met onze tassen buiten. We worden opgehaald door een busje van het bedrijf waar we de camper hebben gehuurd. Als we de camper ophalen wordt het wel duidelijk dat alles daar om geld gaat. We moeten 3000.- dollar borg betalen en voor elk krasje dat er op de auto komt, houden ze weer 3000.-$ in om zekerheid te hebben. We kunnen dit dan wel afkopen. Na lang overwegen kopen we alles af en zijn we all risk verzekerd. Het kost een extra smak geld maar dan zijn we van alles af. Over de borgsom zouden we namelijk ook credit card fee en bankfee moeten betalen, waardoor we nu maar iets duurder uit zijn. Nou geregeld toch? Nee, we zijn wel allrisk verzekerd maar niet voor de banden en de ruiten, en bij pechhulp moeten we 150.-$ betalen! Ohja dit alles kun je dan wel voor 145.-$ afkopen, ook dat doen we, want 1x pech een lekke band of gescheurde ruit zou ons meer kosten. We zijn inmiddels wel klaar met dit bedrijf.... We krijgen wel alle spullen bij de camper die we nodig hebben, gelukkig. De camper ziet er goed uit en we gaan op pad! We doen boodschappen en dan blijkt dat de tweede accu niet was opgeladen, geen koelkast dus. Mich belt kwaad de noodlijn op, we zullen onze boodschappen vergoed krijgen, gelukkig! We slapen overigens wel heerlijk de eerste nacht, het bed is heerlijk!

Vrijdag onze eerste trip met de camper. We rijden naar Akaroa, een havenstadje zo'n 80km van Christchurch. Onderweg genieten we volop van het schitterende landschap. Grote groene weilanden veranderen plots in ruige prachtige bergen met gigantisch mooi uitzicht. We rijden naar de haven, daar is niet veel te beleven. Via de toeristen route gaan we terug, het uitzicht is onbeschrijfbaar... Die nacht slapen we direct aan een meer, waar we een prachtige zonsondergang te zien krijgen, de lucht kleurt onwijs mooi rood. De nacht is fris, maar we slapen heerlijk.

Zaterdag vertrekken we richting een aantal mooie meren, het binnenland in. De meren zijn onwijs populair onder toeristen, dat blijkt wel aan de bussen vol Chinezen! We zien onderweg prachtige landschappen met gigantische bergen. Op de toppen van de bergen ligt een dikke laag sneeuw of een gletsjer. Het eerste meer waar we stoppen is Lake Tekapo, waarschijnlijk het bekendste meer van Nieuw-Zeeland. Het meer zou en mooie blauwe kleur moeten hebben, maar door het grijze weer is dat niet te zien, helaas. We rijden door naar het volgende meer: Lake Pukaki. Een prachtig meer, in de verte zien we Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. Mount Cook is bijna 3800m hoog en een plaatje om te zien. We gaan richting Mount Cook, daar willen we namelijk morgen een hele bekende wandelroute doen. We rijden de hele weg langs het Lake Pukaki. Als het zonnetje dan door breekt, kleurt het meer prachtig blauw, met uitzicht op Mount Cook en de andere bergen, wauw, eigenlijk is het niet te beschrijven... Er loopt slechts één weg naar Mount Cook en aldaar is slechts één camping te vinden, een lelijke parkeerplaats met een toiletje, natuurlijk moet je hier de jackpot betalen! Via Daan (één van Mich zijn beste vrienden), horen we dat hij heeft gekampeerd op slechts 10km van de wandelroute, ergens in de bosjes bij een grindpad. We maken eerst een klein loopje van 45min een berg op, met prachtig uitzicht op de gletsjers. Daarna gaan we opzoek naar de kampeerplek. We denken het te hebben gevonden en rijden een grindpad in. Ver weg van de grote weg, parkeren we de camper tussen de bossages. We zijn niet meer te zien van buitenaf. We staan er prachtig, onder een enorme berg waar vroeger een gletsjer was. Wanneer je in Nieuw-Zeeland tijdens wild kamperen gesnapt wordt, kun je direct 200$ afrekenen. Gelukkig zien we die nacht geen Ranger! De hele nacht regent het keihard. Helemaal alleen zijn wij niet, we worden omringt door een grote kudde wilde schapen.

Zondagochtend gaat het wekkertje om 06:00, als het nog pikdonker is. 15 minuten later stopt de regen. Dat belooft niet veel goeds, maar het weer kan hier zomaar omslaan. We eten een stevig ontbijtje en als het licht wordt, zien we dat de berg waar wij naast staan, ineens een top vol sneeuw heeft, magisch om te zien! We rijden na het ontbijt naar de wandelroute, een circa 3 uur durende (heen en terug) tocht naar de voet van Mount Cook. Wat we onderweg aan uitzichten hebben, valt niet te beschrijven. Ook is er verder niemand in de buurt, omdat we vroeg zijn weggegaan. Dit is namelijk één van de populairste wandelroutes van Nieuw-Zeeland, de drukte vermijden wij graag! Tijdens het wandelen trekken de wolken weg en breekt de zon door. Na ongeveer 1,5 uur wandelen, heel veel foto's en drie supermooie hangbruggen, komen we aan bij de voet van Mount Cook. Het gletsjermeer ligt vol met grote blokken ijs. Het zicht op Mount Cook is prachtig. Door het zonnentje en het extreem kalme weer, is het gletsjermeer net een spiegel, schitterend. Iets wat je hier niet vaak mee maakt ivm het weer... Als we terug willen wandelen trekt de lucht boven ons helemaal dicht. Het begint hard te regenen/ijzelen en we lopen in versnelde pas terug. De bergen zijn volledig uit het zicht getrokken en niemand kan meer wat zien, gelukkig waren wij er op het magische mooie moment! Terug bij de camper zijn we doorweekt, op onze bovenkleding na(goede jassen). We kleden ons om en gaan weer op pad. De telefoon van Bren blijkt flinke waterschade op te hebben gelopen in de rugtas...shit! We vervolgen onze route en belanden dan bij de McDonalds om het blog te tikken! We zijn inmiddels weer aan de kustlijn(Oostzijde). We zullen vanaf hier wat naar beneden zakken om het fjord gebied in te gaan. We beleven hier enorm veel en de dingen die wij zien, zijn hopelijk met de foto's wat beter over te brengen.

Nieuw-Zeeland is totaal niet te vergelijken met Australië, het landschap is heel anders. We genieten in ieder geval van de vele onaangetaste natuur hier, een land om van te dromen!

Liefs van ons, uit het koude Nieuw-Zeeland!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Moon:
    30 april 2017
    Wat een verhaal weer. Van australie naar nieuw-Zeeland om vervolgens naar Balie te gaan ( je moeder kan niet wachten ;-) )om vervolgens ook nog thailand aan te doen! wat een reis.En wat is ook nieuw-zeeland onwijs mooi.Wat zijn jullie bevoorrecht om dit te mogen en te kunnen doen en mee maken. Geniet ook weer met volle teugen van dit avontuur . Kom maar op met het volgende verhaal en foto's. Dikkekus
  2. Mariëtte:
    Hey mates (volgens een website de begroeting in Nieuw Zeeland...(◕‿-)),
    wat lijkt de natuur op jullie foto's uit de films van de Hobit en de Lord of the Ring! En zo te zien aan jullie kleding iets frisser dan in Australië....!
    Prachtig land, lijkt me.....Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar de volgende foto's en video's!
    Groetjes, Mariëtte
  3. Emmy:
    30 april 2017
    Wat een prachtig land.....toch weer heel anders! Nog ongerepter? Leuk om weer met jullie mee te reizen zo.....tot gauw!
    dikke kus, Emmy
  4. Oma:
    4 mei 2017
    weer heel plezierig om te lezen.Wat geweldig,dat jullie dit allemaal kunnen doen!Ben benieuwd naar het volgende avontuur!Groetjes,oma.
  5. Opa Leo:
    5 mei 2017
    Goede middag hier uit Nuenen.
    Prachtig en uitgebreid reisverhaal over de laatste week in Australie en de start in Nieuw Zeeland. Duidelijk het klimaatverschil te zien tussen de beide landen op de foto"s.
    Zitten ook wat dichterbij de zuidpool. In die tijd zijn er veel Nederlanders verhuisd naar NZ. Ook een buurjongen van ons uit Eindhoven. Bakker zou ie zijn geworden. Hij heet de Leeuw. Veel succes daar en tot horens. Groetjes Opa T