Weekly Wildlife

22 januari 2017 - Kangaroo Valley, Australië

Hallo allemaal,

Van een aantal begrepen dat de Australische post wat langer kan duren, haha! Het is zondagochtend als we de spullen inpakken, tijd om onze camping te verlaten, na 4 dagen rustig aan doen is het tijd voor nieuwe avonturen!

We beginnen daarom zaterdag aan het einde van de ochtend in het plaatsje Paynesville. Daar stappen we op de Ferry, welke ons in enkele minuten naar Raymonds Island brengt. Raymonds Island is een klein eilandje, vol met koala’s, die het er prima naar hun zin hebben. We beginnen daar aan de koala walk trail, welke ons in een uurtje langs vele koala’s moet brengen. Na een minuut of 10 spotten we de eerste koala in de bomen. Omdat ze vaak liggen te slapen, en dus niet bewegen, zijn ze soms lastig te zien. We lopen verder en spotten er steeds meer in de bomen. Grote volwassen mannetjes, maar ook mama koala’s met de baby’s nog in de buidel. Wat een gaaf gezicht!! De afgelopen weken werden wij ’s nachts soms wakker van een luid geschreeuw en gekrijs, alsof er een wild zwijn naast ons stond te brullen, een bordje langs de koala wandeling leert ons dat mannetjes koala’s deze geluiden produceren, weten wij ook eindelijk wie ons soms midden in de nacht wekt! Onderweg komen we ook een Echidna tegen, dit is een soort XL egel met een snuit van een miereneter, deze beestjes laten zich niet vaak zien. Aan het einde van de wandelroute hebben we 25! Koalas gezien, wat een enorm mooie belevenis weer, de week begint goed!

Aan het begin van de middag rijden we verder, op weg naar de nieuwe slaapplek. Onderweg komen we in het plaatsje Lake Entrance, hier komen de zee en rivier samen. Vanaf bovenaf zien we schitterende blauwe zee en mooie witte stranden van eilandjes. Dit moeten we van dichterbij zien. We huren in het plaatsje twee kayaks, en gaan voor 2 uurtjes het water op. Het is onwijs mooi op het water en we genieten van al het moois om ons heen. Het heeft een typisch paradijs gevoel. Om ons heen varen veel boten met daarachter banden of wakeboards etc. Ook racen de jetski’s over het water. Een stukje verderop is het heerlijk rustig en schuiven we de kayaks op een eilandje. Een grote groep pelikanen vliegt vlak voor ons weg, wat een plaatje. Als we weer op het water zijn kayaken we door het blauwe water, met uitzicht op mooie bergen met regenwouden, heerlijk dit! Na het kayaken rijden we naar onze nieuwe slaapplek, een gratis camping met eigen douche/toilet en stroom, wat een luxe! In de avond gaan we hardlopen en genieten daarna van onze ‘eigen’douche.

Maandagochtend start de auto voor de tweede dag op rij niet, we denken dat de accu kapot is. Na een jump-start van onze buren kunnen we toch weer verder, als de motor warm is start hij namelijk prima. We laten de accu bij twee verschillende garages testen, het oordeel luidt unaniem: de accu moet worden vervangen. Bij shop 1 werd 250$ gevraagd, exclusief montage. Bij shop 2 laten we voor 145$ inclusief montage de accu vervangen, vergelijken van verschillende monteurs bleek weer een goede. Na een half uurtje konden we weer op pad. We stoppen onderweg bij een park waar we een schitterend uitzicht hebben over kilometers verlaten strand met hoge kliffen, schitterend! ’s Avonds gaan we naar een klein dorpje. We zoeken een slaapplek, zoals wel vaker biedt een lokaal sportpark de oplossing. We vinden een mooie rustig plek naast een groot sportveld. Als de avond begint, komt er een grote groep kangoeroes het veld op. Het zijn circa 40 kangoeroes, papa’s mama’s en kleintjes. We schieten weer prachtige foto’s. Het duurt even voordat ze ons vertrouwen, maar we mogen steeds dichterbij komen. Het blijft een onwijs mooie ervaring om deze dieren van dichtbij te kunnen bekijken en fotograferen.

Dinsdag rijden we weer verder. Onderweg stoppen we bij ‘blue pool’. Dit is een zwembad, gecreëerd door de zee zelf. De grote golven zorgen ervoor dat er zeewater op de rotsen spoelt, met een klein beetje hulp is daar een buitenzwembad gemaakt. De natuur doet de rest. We koelen er heerlijk af op de snikhete dag. Ook hier schieten we weer mooie plaatjes. Bij het afspoelen onder de douche zien we in de golven een zeehond eindeloos rondjes draaien en spelen, geweldig. Een uurtje later komen we aan in het plaatsje Narooma. Bren had op internet gezien dat hier mogelijk zeehonden leven, maarja waar precies weten we niet. Het informatiecentrum biedt uitkomst en verteld ons een plek waar er mogelijk zeehonden op de rotsen liggen. We rijden erheen, er is een kleine paarkeerplaats, maar die ziet er wat vreemd uit. Het blijkt dat door de extreme hitte van de zon, het asfalt is gesmolten, het bovenste laagje dan. Heel apart om te zien, maar we weten de auto een ‘veilig’ plekje te geven. We lopen naar de rotsen en het zweet gutst van onze lichamen, de hitte is niet normaal. We turen de rotsblokken af, geen zeehond te zien, helaas. We lopen terug naar de auto als we toch nog een kijkje aan de zijkant nemen, daar zien we ze eindelijk, een 3-tal zeehonden die heerlijk liggen te zonnen. Ze laten ons erg dichtbij komen en trekken zich weinig van ons aan. Er ligt ook nog een zeehond in het water, druk spelend en rondjes draaiend trekt hij zich niets aan van onze aanwezigheid. Er is ook één kleine zeehond, maar die ligt achter een grote ouwe brommende zeehond, we kunnen er niet komen. Na een half uurtje moet de kleine toch plaatsmaken, een groter exemplaar eist zijn rots op. De kleine zwemt dan naar ons toe, en gaat net naast ons op een rots zitten. Mich loopt erheen en blijft op ongeveer een meter afstand staan. Gopro(camera) gericht op de kleine zeehond. De zeehond wordt nu toch wel nieuwsgierig en snuffelt aan de camera en klimt de rotsen op richting ons. Wat een geweldig mooie ervaring, alweer…. Het levert schitterende beelden op, en een heerlijk geluksgevoel dat we dit mogen meemaken.  Die avond slapen we op een grote rustplaats vlak langs de snelweg, maar natuurlijk wel in het bos. We slapen er heerlijk.

Woensdag is het slecht weer dus we spenderen wat van onze tijd op het internet in de Mc Donalds. Ohja vorige week benoemde we iets van een nieuw avontuur. De plannen zijn gemaakt en nu het toch slecht weer is, ook geboekt! Er is een einddatum in zicht voor onze schitterende reis in Australië, die zal eindigen in Perth, op de vroege ochtend van 27/04. We hebben dan als het goed is heel Australië rond gereden. En vliegen die ochtend in alle vroegte naar onze nieuwe bestemming: Nieuw Zeeland!!! Daar zullen we 3 weken verblijven, we willen daar een camper huren om het land te verkennen. Nieuw Zeeland is een schitterend land met onwijs mooie natuur, dat belooft wat! Na deze 3 weken in Nieuw Zeeland zullen we op 18/05 naar Bali vliegen, om daar ook een week of 3 te spenderen. De tickets zijn geboekt, de data staan vast! Na Bali zullen we nog een week of 2-3 over hebben in onze reis, waar we die gaan spenderen, weten we nog niet zeker…

Natuurlijk hebben we nu al zin in de nieuwe avonturen,  maar in dit prachtige land is nog genoeg te zien en te bleven, dus richten we ons nu weer, op ons huidige sprookje. Woensdag avond slapen we wederom langs een sportveld, ditmaal een tennisbaan. Fijne plek weer! Door deze plekjes uit te kiezen, staan we vaak alleen en heerlijk rustig, in plaats van dicht op elkaar op rest-area’s, zeker nu het nog vakantie tijd is in Australië, het bespaard ons ook een hoop kosten voor de vaak dure betaalde campings.

Donderdag rijden we naar het volgende dorpje: Nowra. In dit plaatsje treffen we weer veel winkels en grote supermarkten.  We doen wat boodschappen. Hierna maken we een mooie wandeling in een park. Bovenop een klif hebben we prachtig uitzicht op het park en de rivier onder ons. Het is een ‘hanging’ klif, hij steekt dus boven de vallei uit, wat prachtige foto’s oplevert. We wandelen ongeveer 1,5 uur en zoeken hierna een wifi puntje op. We boeken hier de camper voor onze reis in Nieuw-Zeeland, fijn om dat vast te hebben gelegd. We spenderen onze dag in het plaatsje. We willen vandaag ook nog even genieten van een douche, dat is namelijk weer 2,5 dag geleden (je leert dat vanzelf hier!) We glippen eerst en camping op maar de doucheblokken zijn op slot, shit! We glippen de camping weer af en rijden naar het plaatselijke zwembad, om daar maar netjes te vragen of we even mogen douchen. Bij de balie is niemand te bekennen, na enige twijfel glippen we naar binnen en lopen direct een kleedruimte in, hier genieten we van een warme douche. Na afloop lopen we naar buiten, we bedanken de medewerkers vriendelijk (ze hadden niets door). Buiten lijken we net twee giechelende kinderen die een snoepje van de Kruidvat hebben gepikt. Ook dit is reizen door Australië!

We zoeken in de avond een rustige slaapplek op aan de rand van het bos. Het lukt ons tot op heden vaak om op plaatsen te kamperen waar dat eigenlijk niet is toegestaan. We zorgen uiteraard altijd dat we alles netjes achter laten en ruimen onze troep altijd op.

Vrijdag is een dag met regen en onweer. Mooie dag om te spenderen in het binnenzwembad, dat doen we dan ook. Verder hebben we naast boodschappen niet veel gedaan. We willen morgen een stukje terug rijden van de route. Daar ligt namelijk een schitterend strand waar we wat uurtjes willen spenderen. We besluiten daarom terug te rijden naar onze slaapplek naast de tennisbaan, daar bakt Bren heerlijke pannenkoeken.

Zaterdagochtend vertrekken we richting Hyams Beach. Dit is een populair en paradijselijk strand, ongeveer 20minuten rijden van onze slaapplek. Daar aangekomen rijden we een straatje in, naast het strand. De straat is net breed genoeg voor verkeer in beide richtingen, en heeft geen wegmarkering. We zien aan onze rechterzijde een mooi parkeerplekje in de schaduw, Mich parkeert achteruit in, we controleren of het geen betaald parkeren is, waarna we het strand oplopen. We genieten een uurtje of twee van dit prachtige paradijselijke strand, parelwit zand wat als sneeuw onder je voeten piept. Heerlijk turquoise water om af te koelen. Na een uurtje of twee pakken we weer in, het begint al aardig druk te worden, maar het belangrijkste is om niet te lang in de zon te bakken. We komen terug bij de auto en zien daar tot onze verbazing een Ranger een bon onder onze ruitenwisser plakken. We vragen vriendelijk waarom we een bon hebben gekregen en of het toevallig betaald parkeren is. We krijgen als antwoord dat we verkeerd staan geparkeerd, namelijk met de neus in de verkeerde richting, we staan niet geparkeerd in de richting waar we heen reden… huh? Dat was ook onze reactie. We vragen wat uitleg en krijgen als antwoord dat wij om daar te parkeren,  hadden moeten omdraaien en de auto met de voorkant in de goede richting in moeten parkeren. Oke heel raar, wij snappen er ook niks van. Dan de vraag wat het geintje ons gaat kosten: 180! Dollar (130 euro), belachelijk! We blijven maar vriendelijk tegen mevrouw de Ranger, maar dat help niet. Wel verteld ze ons dat we een goede kans maken met een bezwaarschrift, als we nog niet eerder een boete hebben gekregen en dus goed gedrag vertonen, ook weer zo iets raars. Overigens krijgen we ook te horen dat reizigers vaak niet betalen, oké, we gaan dus sowieso in bezwaar… Of we de bon ooit moeten betalen… we houden jullie op de hoogte!

Tot volgende week!

1. Moon:
    22 januari 2017
    Nu begrijp ik de reis van je ouders in mei! Je moeder zal blij zijn !!
    heerlijk genoten van jullie verslag. wat zijn jullie toch ondernemers met jullie nieuwe plannen.Om jaloers op te zijn! waarom heb ik daar nooit aan gedacht toen ik zo oud was als jullie? 4 mnd Italie was mijn hoogte punt ,gaat in vergelijking met jullie avontuur nergens over.hahaha
    oja zou het erg leuk vinden als jullie zo'n klein koalaatje voor mij mee zouden nemen.ze hebben er daar zo te horen genoeg. ;-)
    geniet,onderneem,maak mooie avonturen.
  2. Jos en Jacqueline:
    22 januari 2017
    Prachtige foto's, mooi verhaal (met hopelijk toch nog een goede afloop).
    Alweer genoten, tot volgende week!
  3. Wieke:
    He Michel en Brenda,

Ik lees dat jullie het nog steeds enorm naar jullie zin hebben! Wat onwijs gaaf hoe jullie die reis maken. Die camper is echt super romantisch haha! En wat een natuur! Ben erg benieuwd hoeveel mooier Nieuw Zeeland dan nog kan zijn he!

Groetjes, Wieke
  4. Emmy:
    22 januari 2017
    Wat een mooie avonturen weer en wat is het daar mooi!! Jullie zijn al echte kampeerders geworden met weinig luxe kan je ook toe he....Veel plezier de komende week!