River,Jungle and campinglife

15 januari 2017 - Bairnsdale, Australië

Lieve volgers,

Bedankt voor elke week weer jullie leuke reacties. We lezen ze allemaal en vinden het echt leuk dat jullie zo enthousiast zijn over onze reis en ons blog. Dat houd ons gemotiveerd elke week weer een stukje te schrijven ;-)

Zaterdag konden we helaas niet gaan SUP-en, want er was volgens de SUP-eigenaren te veel wind, balen dus. We hadden graag even op de boards willen staan om wat af te koelen. We zijn na de lunch maar gaan rijden en onderweg gegaan naar het Yarra Ranges National Park. Het is vandaag bloedheet, dus we zitten wel goed in onze airco. Onderweg komen we nog langs de winkel waar Mich een aantal dagen geleden de luifel voor onze auto heeft gekocht, we besluiten even binnen te gaan kijken en lopen even later met een anti-mosquito-net naar buiten. Dit net kunnen we vastmaken aan onze luifel, zo creëren we een groot (2,5x2 meter) buiten-zit-gedeelte, aan onze auto. Door de vele vliegen en muggen moeten we vaak vroeg de tent in, of wapperen we wild om ons gezicht om ze weg te jagen. Yarra Ranges National Park is ongeveer 1,5uur-2uur rijden vanaf Melbourne. We zien op de kampeer-app een leuke gratis camping staan, aan een riviertje. We rijden weer een mooie natuurgebied in en zien de beboste bergen voor ons opdoemen. Aangekomen bij de camping vinden we een heel leuk plekje aan de rivier. Na het opzetten van de tent, en voor het eerst onze luifel (met muskietennet!) zijn we doorweekt van het zweet, het is ongeveer 37 graden… We plonsen snel in het riviertje waar we naast staan. Dit is heerlijk verkoelend en we zitten hier te genieten van de rust en beseffen waar we zijn en staan. Behalve in de modderige ondergrond van het riviertje, is dit weer een prachtige plek om te staan! De nacht is helaas te warm om goed te kunnen slapen en het wordt een lange nacht, het wordt niet koeler dan 30 graden, de wind is net een warme föhn…

De volgende morgen is het gelukkig iets afgekoeld maar nog steeds erg warm. Nadat we hebben ontbeten en onze tent hebben ingeklapt springen we allebei (met ons shampoo-flesje) nog even in het riviertje om af te koelen. Wat heerlijk! Afgekoeld stappen we weer in de auto om verder te gaan, we willen vandaag dit parkgaan ontdekken en rijden naar de berg, Mount Donna J, die in de buurt zit. Onderweg komen we nog langs een mooie rainforest-walk waar we lang blijven hangen en fotos maken van en in een rivier. Prachtig groene omgeving en de kleine dammetjes en watervalletjes maken dit een heerlijke plek. We rijden door naar Mount Donna, dit is een berg van 1250 meter boven de zeespiegel. Bovenop de berg staat nog een grote stalen constructie met ijzeren trappen (waar je doorheen kunt kijken, brrr!!) maar we beklimmen hem wel. Mich met wat minder moeite dan Brenda, maar we zijn boven geweest haha.. We rijden weer verder naar een dorpje, Marysville. In de wintermaanden is dit een skigebied! Ongelofelijk om in die hitte, winkeltjes te zien waar ze lekkere warme snowboots verkopen. We lunchen hier en rijden dan door naar de Steavenson Falls. Hele mooie waterval waar we ook weer even in gaan afkoelen. Hierna rijden we nog door naar een hele mooie walk in de natuur, waar we een ronde lopen. Wat een actieve dag! We zijn er wel een beetje klaar mee en onderweg komen we een super mooie plek tegen midden in het regenwoud! We staan tegen een mooie rotsenwand en helemaal alleen! Aan de overkant van de naastgelegen weg, stroomt ook weer een rivier waar we natuurlijk even gaan kijken en relaxen. Die nacht slapen we heerlijk, midden in het regenwoud, niemand in de buurt en ook nog eens aan een smal weggetje waar bijna geen verkeer rijdt, wat wil je nog meer..?

Maandagochtend nemen we afscheid van de mooie plek. We rijden best een stuk verder en verlaten Yarra Ranges National Park. We rijden zuidelijker en eindigen de dag in Meeniyan. Bij toeval rijden we door dit dorp en komen langs een soort sport/recreactie-veld, wat er op lijkt of het vroeger een camping is geweest. Er staan een aantal toiletblokken en er is (afgesloten) stroomvoorziening. We vinden een mooie plek en zetten ons hele huis weer op. In het dorpje is niet erg veel, dus we blijven lekker bij onze tent en sporten nog wat.

Dinsdag rijden we naar Wilsons Promontory, dit is een natuurpark wat ons werd aangeraden door Surbhi (waar we in Melbourne verbleven). Na het binnenrijden zien we meteen een walk die we wel willen wandelen. Dit is de Prom Wildlife Walk, klinkt alleen al goed! Na een aantal minuten zien we al heel dichtbij een stel wilde kangoeroes! Dat is al een tijd geleden.. Helaas zijn ze in dit gebied allemaal gemerkt met een oor-klip of een halsband. Ook in een vreselijke kleur! Het ziet er niet uit en op de foto’s lijken  het wel een jarige kangoeroes.. Tijdens de wandeling zien we nog mooie vogels maar helaas geen Wombats. Deze dieren hebben we nog niet gezien en hoopte we toch echt hier in Wilsons Prom te gaan zien.. Na de wandeling rijden we door naar het dorpje waar het visitors centre zit. We worden onaangenaam verrast door hordes met toeristen die hier verblijven en zitten. Het blijkt dat er maar één enkele weg door het natuurpark loopt, en een belachelijk dure camping. De andere campings kun je alleen bereiken door een 2 of 3 daagse wandeling te maken. Helaas hebben we de middelen hier niet voor (tent, slaapspullen) dus we besluiten een wandeling te maken van het dorpje naar Squeaky Beach (ongeveer 5,4 km). We beklimmen een mooie berg om daarna op een mooi strand te eindigen, daarna lopen we weer terug en maken we dankbaar gebruik van de gratis warme douche die ze hier hebben! We bedanken voor de rest van het park, het is ons veel te druk. We hadden er meer van verwacht, maar ach, we gaan nog genoeg moois  zien! Iets naast het nationaal park is een gratis camping gelegen waar we naartoe rijden. Hier vinden we een mooie plek en zetten alles weer op. We eten hier wat en kijken ‘s avonds een filmpje.

Woensdagochtend vertrekken we van de camping en rijden eerst naar de Agnes-Falls. Een mooie grote waterval in een rustig gebied. Daarna lunchen we ergens in een dorpje en zijn we het rijden een beetje zat. We besluiten een camping te zoeken om even een paar dagen te verblijven en de auto te laten staan. Elke dag de tent op en afbreken, weer rijden, we zijn er heel even klaar mee. We rijden naar Paynesville en rijden naar een camping ie we op hadden gezocht, het zou 27,50 dollar per nacht kosten, prima leek ons. Als we aankomen en willen inchecken, vraagt de eigenaar 75$ per nacht…. Belachelijk! De onvriendelijke man bij de receptie zegt nog doodleuk: “Ja in jullie eigen land zijn de prijzen ook hoger in het hoogseizoen.” We scheuren weg uit het park en rijden naar een naastgelegen dorpje, Bairnsdale. Waar ze op een camping aan de Mitchell River, ons 4 nachten voor $75 kunnen bieden! We besluiten dit te doen en zetten onze spullen op. Na het avondeten rennen we allebei een aantal km ’s langs de rivier. Omdat het al schemert vliegen de vleermuizen ons om de oren!  Als de avond is gevallen horen we wat geschreeuw vanuit de bomen komen, als we gaan kijken zien we voor ons onbekende dieren. Een Australiër, die hier ook op de camping staat, verteld dat dit Possums zijn. Naar het Nederlands vertaald: Koeskoezen! Dit zijn buideldieren die alleen in Australië leven. Ze lopen over het hek als een kat en klimmen in de boom als een eekhoorn. Verder lijken ze een beetje op een te grote rat met een muizenkop. Heel bijzonder en nog tam ook! Hij eet gewoon een stukje appel uit Mich zijn hand! Bijzonder weer om deze dieren te mogen aanschouwen.

Donderdag hebben we een rustig dagje. Het is lekker weer dus we liggen even te relaxen bij het zwembad. We lopen een klein rondje door het dorpje en we genieten lekker van het niet zoveel doen. Ook wel eens lekker J

Vrijdag is een regenachtige dag, dit was al voorspelt. We besluiten de dichtstbijzijnde fitness op te zoeken. Dit is zo’n 3 km enkele reis lopen, maar we besluiten dit te doen. Hier zit ook een zwembad bij, dus een lekker dagje vermaak tijdens deze regenachtige dag. We vermaken ons in de gym en stoppen tot we zo’n spierpijn hebben om vervolgens lekker te ontspannen in de sauna en bubbelbad!
Hierna lopen we weer terug en ontspannen nog even op de camping. Onze luifel is gelukkig niet alleen om schaduw te creëren, maar ook tegen de regen! We zitten dus heerlijk droog, terwijl de rest van de camping in z’n tentje zit te mokken.

Zaterdagochtend worden we wakker omdat de tent al lekker warm is geworden door de zon. Een goed begin! We ontbijten en gaan daarna lekker bij het zwembad liggen. Veel mensen zijn al vertrokken dus we zijn de enige! Als we beide een beetje rood beginnen te worden (na ongeveer een uur, de straling is hier zo ontzettend sterk!!) besluiten we het dorpje in te lopen voor een lunch. We gaan zitten bij een leuk tentje en vermaken onszelf hier. Mich neemt na afloop nog een lekkere TimTam-cheesecake. (TimTam is een typisch Australische lekkernij, eigenlijk een koekje wat je het meest kan vergelijken met een chocolade cakeje met zachte binnenkant). We gaan terug naar de camping en spenderen hier onze middag, bij de tent en het zwembad.  Morgen gaan we weer op pad, dus we hebben de afgelopen dagen wat minder gedaan.

Intussen zijn we wel volop bezig met het plannen van een (nieuw) avontuur, daarover later vast meer ;)….

Tot volgende week! :-)

1. Jos en Jacqueline:
    15 januari 2017
    Wij ploeteren ons nog wel even door de sneeuw heen hoor, ooit wordt het net zo mooi als bij jullie!
  2. Serge:
    15 januari 2017
    Leuk verhaal weer. Zeker als ze hier in NL al denken aan de elfstedentocht.... brrrr
  3. Moon:
    15 januari 2017
    Goh was idd een "rustig" weekje. Hahaha volgens mij komen jullie terug met een killer- body! Wandelen, hardlopen, zwemmen,sportschool en dat noemen ze een rustige week. Maar jullie hebben wel weer mooie natuur mogen aanschouwen en weer mooie belevenissen mee mogen maken. Neem de warmte maar voor lief want hier waai, vries , regen, sneeuw je weg! Op naar jullie volgend avontuur !
  4. Martien:
    15 januari 2017
    Hey lui! Leuk om steeds jullie ervaringen te lezen en die prachtige foto's te bekijken! Dank nog voor jullie kerstkaart voor het team! Ik kreeg 'm op 10/1 binnen:).
  5. Oma:
    16 januari 2017
    het lijkt me wel wat vermoeiend af e n toe en dan nog sporten ook!maar ik heb wel weer genoten van jullie verhaal.het zal jullie niet meevallen weer terug in ons koude kikkerlandje,groetjes,oma
  6. Jaap:
    17 januari 2017
    Hey vakantiegangers, zo weer ff na ons eigen (iets kortere)vakantie weer even wat verhaaltjes gelezen en fotojes bekeken blijft toch fantastisch!! Lekker zo'n weekje relaxed en bijzonder dat er ook wat minder aardige aussies zijn (camping en tent) zeker van Nederlandse afkomst haha weinig zin en woekerprijzen rekenen maar gelukkig weer goed alternatief gevonden. Tent ziet er top uit zal zeker een beste verbetering zijn als je wat langer buiten kunt zitten zonder vliegjes etc. maar ja inderdaad wat meer werk tijdens het verplaatsen dus goed plan om wat langer te blijven zitten anders lijkt het op werken en dat was duidelijk niet de bedoeling...! Ben weer benieuwd naar het volgende fvontuur! dikke kus
  7. Mariëtte:
    22 januari 2017
    G’day mates,
    het is hier momenteel -8◦ en bij jullie +38◦: hoezo aan de andere kant van de wereld! Maar wij ploeteren wel verder, hoor.....≧◔◡◔≦....eens wordt het bij ons ook wat warmer! Helaas hebben wij geen watervallen om dan wat af te koelen.....
    Mooi verhaal weer en wederom: wat een prachtige foto's! Ik kijk uit naar jullie volgende blog, groetjes, Mariëtte