Celebrating freedom the best way

6 mei 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal,

Nadat we zondagmiddag onze blog hebben geüpload, rijden we nog snel voor het donker wordt, naar een plek waar pinguïns zitten! We hebben mazzel, de hele steiger zit vol met deze schattige beestjes! Ze zijn ook niet te missen want het ruikt er ook enorm naar vis, haha. We maken wat foto's en rijden door naar een overnachtingsplek. Hier komen we al in het donker aan. We maken wat eten voor onszelf en kijken nog een stukje van de films die we volgen (lord of the rings, hoe kan het ook anders hier...)

Maandagochtend worden we vroeg wakker, wat was het koud vannacht! Zeker 2/3 graden... we ontbijten en rijden dan naar Dunedin. Een grote stad waar we boodschappen moeten doen. Ook halen we hier allebei een setje handschoenen en mutsen! In Dunedin lopen we ook nog de stijlste straat van de wereld uit. Na 300 meter omhoog, branden de kuiten flink! Maar wel grappig om gedaan te hebben. Vervolgens rijden we via een prachtige route langs het meer naar een plek waar de zeldzame Albatrossen zitten. Deze vogels zijn het grootste van de wereld met hun spanwijdte van 3 meter! We lopen naar het uitkijkpunt en denken dat we er eentje zien maar bij het terugkijken van de foto's, lijkt het toch meer een grote meeuw. Als we terugkomen bij de auto hoort Mich wat commotie achter ons. Als we omkijken zien we een echte albatros vliegen! Wauw! Je herkent ze gelijk, zo enorm groot! We maken mooie foto's en zien er nog een paar vliegen!  Ongeveer na elk half uur gaan ze op zoek naar voedsel en verlaten dan hun nest. Even wat geduld dus, en dan zie je ze!
Na een late lunch rijden we weer verder en stoppen bij een camping waar we stroom kunnen gebruiken en een douche! Ook al zijn we heel zuinig en is de accu nog niet leeg, het is wel fijn het een en ander op te laden. En te douchen, dat is ook al weer even geleden.... We koken in de camp Kitchen en gaan na het kijken van een stukje film, alvast een planning maken voor morgen.

Dinsdagochtend hebben we de wekker op tijd gezet. We hebben vandaag een boel dingen op de planning staan die we willen bekijken. We vertrekken eerst zuidelijker, naar het Nugget Point Lighthouse. We zijn lekker vroeg, er is nog niemand; dus de enige! We lopen een mooi pad langs de kliffen naar de vuurtoren. Onderweg komen we langs een zeehondjes broedplaats, die een stuk onder ons op de rotsen is. Mich ziet  het eerste zeehondje en we zien er daarna nog veel meer! Ook kleine bruine donzige zeehondjes! We lopen door naar de vuurtoren die op een prachtige plek staat, bovenop een rots met super mooi uitzicht.
We maken veel foto's en rijden weer verder naar een plek waar de geel-oog-pinguïns voorkomen. Ze worden alleen vaker gezien heel vroeg in de ochtend of eind van de dag. Wij zien ze helaas niet. Daarna rijden we naar een strand om zeeleeuwen te bekijken. Onderweg komen we een boer tegen die met zijn grote kudde schapen bezig is. De schapen hier zijn anders dan in nederland. Veel dikkere vacht en een grote kop. Hier lopen de schapen ook op de enorme heuvels van nieuw zeeland. Ze moeten dus best sterk zijn! De boer verteld ons over het gebied en legt uit dat de zeehonden op de rotsen te vinden zijn en de zeeleeuwen op het strand. Nice to know! Aan het einde van het strand, op het zand en in de duinen zien we 10 prachtig grote zeeleeuwen. Sommige slapend, andere spelend. We horen ze brullen naar elkaar. Zo bijzonder dit!  De grote zeeleeuwen komen naar dit strand om lekker te slapen en te rusten. We maken veel foto's en genieten van het moment dat we hier zijn en dit mogen meemaken. De volwassen mannetjes wegen ergen tussen de 350-500 kilo! Na deze mooie belevenis rijden we naar een waterval toe. We moeten eerst een stuk door een stuk regenwoud lopen om er te komen. De waterval is erg breed en mooi om te zien. Daarna bezoeken we nog twee prachtige watervallen. Waarvan de route er naar toe de omgeving van een sprookje is, zo mooi en rustig. Einde van de dag sluiten we af op een mooi strand waar ons bezoek wordt verast met nog een grote zeeleeuw, die lekker op het strand ligt te relaxen. We wachten tot de zon onder is en vertrekken dan naar onze slaapplaats.

Woensdag worden we wakker van de regen. Het blijft vandaag helaas ook de hele dag regenen. Maar gelukkig hebben we gister al een drukke dag gehad met veel indrukken. We lunchen bij een leuk 'fish&chips'-tentje en maken flink wat kilometers. Onderweg stoppen we nog bij de Limestone Caves. Dit is een bekende grot waar je een wandeling kunt maken. Nou ja, wandeling, eerder een klim. We moeten onze hoofdlampjes gebruiken en behoorlijk wat klimmen en klauteren. Door kleine openingen tussen stenen en balanceren langs een grote poel, maken we een prachtige wandeling van een uur onder de grond. Als we weer boven komen zijn we helemaal bruin van de modder. Vervolgens rijden we nog een flink stuk in de richting van Milford Sounds. Hier willen we morgen de dag spenderen.

Donderdag rijden we al vroeg de laatste paar kilometers naar Milford Sounds. Dit is een groot fjord, een bijzonder mooi (en toeristisch) natuurpark. Enorme bergen die langs de grote rivieren lopen, bergen met sneeuw en veel grote watervallen. Sochtends maken we eerst een korte wandeling langs het water, in de regen helaas. Smiddags knapt het gelukkig op en maken we een korte wandeling over een helder blauwe rivier. Die rivier is zo blauw omdat het water direct van de gletsjers van de bergen komt. Na de lunch, maken we ons gereed voor een wandeling naar de top van een berg. The Key Summit walk van iets meer dan 919meter hoog. We zijn na een uurtje boven en genieten van het adembenemende uitzicht. Overal om ons heen zie je besneeuwde bergtoppen. We maken natuurlijk weer veel foto's en gaan dan weer naar beneden. Moe maar voldaan rijden we iets later weer weg uit Milford Sound. We zoeken een kampeerplaats uit die op de route voor morgen ligt. Als we rond 23.30 uur lekker in ons bed liggen en net in slaap dommelen, schrikken we wakker van het lucht alarm dat in een gebouw naast ons afgaat! We denken aan een alarm voor een komende aardbeving, maar we zien verder niemand in actie komen. We zoeken snel op internet wat dit kan betekenen of wat we kunnen doen, totdat Mich leest dat dit in kleine dorpen in nieuw zeeland gebruikelijk is voor de oproep van de lokale brandweer. Niet veel later horen we deze ook langsrijden.... pffff, haha gelukkig maar....

Vrijdagochtend doen we het rustig aan en vertrekken rond 9uur op weg naar Queenstown. Morgen gaan we weer een flinke wandeling doen, vandaag dus een 'rust-dag' haha. We lopen een rondje door het stadje van Queenstown dat prachtig tussen de bergen ligt en aan een mooi meer. We besluiten een wandeling te maken over de Queenstown Hill. De wandeling blijkt een stuk lastiger dan gedacht, hij is best steil en het duurt ongeveer 3 kwartier voordat we boven zijn. Hier rusten we uit en maken foto's. Het uitzicht is prachtig, we hebben mazzel met goed weer. We genieten van onze vrijheid, op deze Bevrijdingsdag. En beseffen maar al te goed, wat een geluk wij hebben dit te mogen en kunnen doen. Na een tijdje lopen we weer naar beneden en vervolgen onze weg richting Wanaka en Roy's Peak. We zoeken hier een camping op, om alles weer even op te laden en te douchen! Ook een wasje is weer nodig...

Zaterdag ochtend staan we op tijd op en maken ons klaar voor de grote wandeling voor vandaag. Eigenlijk is het meer een hike, want we zullen behoorlijk moeten gaan klimmen, zo steil is het. Voor de wandeling staat 6 tot 7 uur op het bord en 16km. We beginnen om 9uur sochtends en om 12uur hebben we de top bereikt! Het is een hele mooie maar pittige route, waar we eerst alleen uitzicht hebben over de wolken, trekt dit later weg en zien we prachtig (en hoog!) uitzicht. We maken veel foto's en zijn helemaal moe als we rond half drie weer bij de auto aankomen. We nemen nog een lekkere douche en vertrekken naar de volgende kampeerplaats.

Tot volgende week! Liefs,

1. Moon:
    6 mei 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal weer met mooie foto's. Wat is nieuw zeeland ook een mooi land.Heerlijk die mooie natuur. Ik zou daar ook in mijn element zijn.Het is maar goed dat jullie gewent zijn aan veel verschillende weersomstandigheden. Het lijkt Nederland wel . Zo zit je te bedenken waar je de koelte kan vinden en zo weet je niet waar je de warmte vandaan moet halen.Schitterende foto's weer. Geniet. Dikkekus
  2. Wieke:
    7 mei 2017
    Hey allebei! Volgens mij vervelen jullie je nog steeds niet. Dat is ook echt onmogelijk op de plaatsen waar jullie zijn. Wat een gave verhalen en foto's zeg. Geniet er nog even van!!!

Groetjes Wiek
  3. Oma:
    8 mei 2017
    ben heel nieuwsgierig naar alle foto<s,die julie hebben gemaakt.Dag, wereldreizigers. Groetjes,oma.
  4. Opa Leo:
    8 mei 2017
    Hallo daar.
    Nogmaals proficiat met jullie besluit.
    De overweldige indruk die van de foto's afstraalt is fris tot koud en veel dieren.
    Nog een goede voortzetting van het avontuur en tot horens.