Het einde van de reis

25 juni 2017 - Hilversum, Nederland

Lieve allemaal,

De laatste blog, de laatste avonturen zijn beleefd!

Zondag nadat we even hebben uitgerust, bezoeken we de brug over de river Kwai. Deze brug is wereld beroemd. De brug is in de tweede wereldoorlog aangelegd door krijgsgevangenen van de Japanners en door veel Aziaten. De brug is onderdeel van de Birma spoorlijn. Deze spoorlijn is aangelegd om te dienen als goederen aanvoer voor de Japanners. In totaal zijn er  circa 120.000 mensen gestorven tijdens de aanleg van deze spoorlijn, bizar. 'S avonds we bij een leuk tentje in het dorpje, daarna terug naar het hotel, het regent en we zijn moe..

Maandag gaat de wekker optijd, na een heerlijk ontbijt worden we met een busje opgehaald. We gaan vandaag naar een olifanten opvang! Na veel research op internet hebben we ervoor gekozen om een opvang op te zoeken waar olifanten goed worden behandeld. Alle olifanten in dit kamp zijn vroeger gebruikt voor het toerisme, rijden op olifanten en kunstjes vertonen. Alle olifanten die dit doen, zijn vroeger 'ontzield', weken zijn zij vastgeboden en zwaar mishandeld, om ze klaar te stomen voor het toerisme... Tegenwoordig zijn er steeds meer goeie olifant opvang kampen, hier wordt niet gereden op olifanten, hoeven de olifanten geen kunstjes te doen en mogen ze vrij rondlopen. Als we aankomen bij het kamp blijken we de enige twee bezoekers van de dag, wat een mazzel!! We bereiden eerst het voedsel voor de olifanten, watermeloen en rijstballen met banaan. We voeren de olifanten en ze genieten zichtbaar van de maaltijd, het is heel bijzonder om ze dichtbij de olifanten te komen. Na het voeren gaan we met de olifanten wandelen, de jungle in. De olifanten lopen los, en wij ertussen, zo gek! In het begin is het best eng, zeker als zo'n enorm beest achter je loopt, maar al snel blijkt dat de olifanten superlief en rustig te zijn. Het is niet voor te stellen dat deze dieren het nog kunnen opbrengen om lief tegen de mens te zijn, wij zijn ze erg dankbaar. We genieten van het beeld van 'vrije' olifanten in de jungle. Overigens is het uitzetten van deze olifanten geen optie, want deze dieren hebben de hulp van mensen nodig om te overleven. Na de wandeling genieten wij van een lunch en de olifanten ook. Iedere olifant eet per dag circa 200kg voedsel, voornamelijk bladeren en gras. Ze eten 16 uur per dag! Na de lunch wandelen we met de olifanten naar een modderpoel, waar zij zichtbaar van genieten! We mogen de olifanten lekker bedekken met modder (dit koelt ze af) en de olifanten doen zelf ook mee door zichzelf en ons nat te spuiten met modder. Na het modderbad gaan we met de olifanten de rivier in om te zwemmen, bizar he? Het is geweldig om de olifanten te zien genieten en om dit mee te mogen maken. We gooien ze nat met water en wassen de modder weer van ze af. De olifanten zaten lekker te relaxen in het water. Na het badderen voeren we ze nog wat bananen. Inmiddels hebben we al zo'n 6 uur met ze doorgebracht, tijd om naar het hotel terug te gaan. We genieten van alle foto's en videos en eten weer bij het zelfde tentje als de dag ervoor. (Zie onze mooie aftermovie van de olifanten bij Video's!)

Dinsdag; een geschiedenis dag, we gaan met de scooter naar Hellfire Pass, 85km verderop. Hellfire Pass is onderdeel van de Birma spoorlijn. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd bij de aanleg van deze spoorlijn, het museum en de hellfire pass gaven ons kippenvel, een brok in onze keel en stilletjes luisterden wij via een audio headset naar de verschrikkelijke verhalen, bizar.... Na het bezoek rijden we terug richting Kanchanaburi. We beseffen eigenlijk niet dat alle verhalen die we hebben gehoord, waar zijn. We lunchen onderweg wat en gaan dan in Kanchanaburi naar een begraafplaats van de tweede wereldoorlog. Hier liggen circa 6000 mannen begraven die zijn gestorven tijdens de aanleg van de spoorlijn, waaronder ook 1800 Nederlanders. Stilletjes lopen langs de mooi aangelegde en onderhouden begraafplaats. De stenen bevatten allen de leeftijd van de mannen, die veelal de 30 niet hebben gehaald, we zijn er stil van.... Na al deze indrukken rusten we nog wat bij het hotel. 'S avonds rijden we naar een lokale markt in de buurt, de lokale bevolking haalt hier eten bij diverse tentjes, street food. Wij struinen de markt af en kopen overal wat eten, het is echt heerlijk! Heel leuk om zo onder de locals te zijn. Verder is er nog van alles en nog wat te koop op de markt, superleuk.

Woensdag is het weer tijd om door te gaan, we pakken de bus naar Bangkok. Na een paar uurtjes rijden en een taxirit komen we aan bij ons hotel. Een super mooi en hip hotel waarvan de overnachting, Bren van haar goede vriendin Esme heeft gekregen als verlaat-verjaardagskado, super lief! We gaan na het inchecken direct op pad om Bangkok te verkennen. We zitten lekker centraal en we wandelen naar de Khao San Road, de bekendste straat van Bangkok. Je kunt hier van alles kopen en eten. Na de Khao San Road bezoeken we een tweetal tempels. Wat Arun en Wat Pho. De tweede tempel vonden wij het mooiste, hier vonden we onder andere een 46 meter lange boedha, ook hebben we echte Monks (monikken) gezien en horen zingen in de tempel, erg mooi! 'S avonds willen we eigenlijk naar een skybar gaan, maar het regent bizar hard en het onweert, dat zit er helaas niet in...

Donderdag is de laatste dag van de vakantie, heel apart is dat.. We brengen de dag door in een enorm winkelcentrum in Bangkok, hier kun je echt alles kopen. We struinen een aantal uur door het 8 verdiepingen mega winkelcentrum. Klinkt niet heel spannend maar het is een hele beleving, ook onder de lokale bevolking is dit een begrip. We weten nog wat souveniers te scoren, daar moest flink over onderhandeld worden. Na afloop beseffen we dat het er echt op zit, we pakken een taxi naar het laatste hotel, vlakbij de luchthaven. Na de 2uur durende rit door de stad Bangkok komen we eindelijk aan bij ons hotel. We zetten onze spullen neer en eten wat bij het restaurantje van ons hotel. We zeggen tegen elkaar dat dit de laatste momenten van de vakantie zijn, maar beseffen het echt niet! Terug in de hotelkamer pakken we de laatste spullen in en zetten de wekker vroeg.

Vrijdagochtend gaat de wekker om 5uur. We maken ons klaar en worden om 6uur door een busje naar het vliegveld gebracht. Daar vliegen we om 9uur weg vanuit Thailand naar Finland. We hebben na een reis van 10uur een tussenstop op Helsinki en vliegen dan in 2uurtjes naar Amsterdam! Wat gek om ineens vanuit het vliegtuig landschap en steden te herkennen! We komen om 17:45 aan op Schiphol en wachten bij de bagageband op onze spullen. Met al onze tassen op een karretje lopen we door de schuifdeuren en worden daar ontzettend lief en leuk opgewacht door allemaal lieve mensen! Spanddoek en ballonnen! Wat een warm welkom! Er vallen wat tranen van blijdschap en wat hebben we jullie gemist! Bij terugkomst in Hilversum is er zelfs een klein welkomsfeestje georganiseerd met nog meer lieve familie en vrienden en ons hondje Bo (die ons zeker niet vergeten was)! Wauw, we hadden ons geen betere terugkomst kunnen wensen.

Dank jullie wel allemaal voor het lezen en de trouwe lieve leuke reacties elke week weer op ons blog. We hebben ervan genoten dit alles met jullie te kunnen delen en we hopen dat jullie hierdoor ook hebben meegenoten van onze prachtige reis !

Liefs, Michel en Brenda

1. Emmy:
    25 juni 2017
    Fijn dat jullie weer thuis zijn en bedankt voor de mooie verhalen.....we gaan ze missen!! maar jullie gelukkig niet meer....Jullie hebben in Thailand ook weer bijzondere dingen gedaan hoor! Ik hoop dat het leven hier niet saai wordt!Geniet van je huisje en de beestenboel thuis en succes met het uitzoeken van de foto's......xxx emmy
  2. Jacques Engel:
    25 juni 2017
    Hoi! Staat hierboven: Jacques Engel (aanpassen). Ik denk echter dat er bedoeld wordt dat jullie je zullen moeten aanpassen...! Dat is een heel verschil: Bangkok of Hilversum! Maar mooi dat jullie weer gezond terug zijn. Mooie herinneringen, de verzamelde blogs, de duizenden foto's (wat een uitzoekerij zal dat worden!) en wat je nog meer mee hebt genomen.
    Nou, dit was jullie laatste blog en mijn laatste reactie. Kijk terug op een mooie tijd en ga aan de slag met de toekomst.
    We horen wel van jullie
    Opa Jacques&Hannie
  3. Robbert Zweers:
    25 juni 2017
    Welkom terug in het mooie Gooi :)
    Superleuk om alle blogs en foto's gezien te hebben. Jullie kunnen er inmiddels een boek van maken. Lekker nagenieten van al het moois!!

Groetjes
  4. Moon:
    25 juni 2017
    Oke het is jullie weer gelukt! De tranen staan in mijn ogen. O.a van de mooie belevenis met de olifanten het verhaal over de brug over de river kwai .Ongelovelijk dat het nu afgelopen is.Voor jullie in de eerste plaats natuurlijk maar voor mij ook!Geen mooie reisverhalen en foto's meer. Wat moet ik nu op zondag,hahaha.Maar wat was het fijn jullie vrijdag weer live te zien.Door alle mensen die er waren om jullie weer te verwelkomen,jullie weinig gesproken.Maar dat gaat nog zeker genoeg goed komen ,want ik wil heel graag ook de back stage verhalen horen. WELKOM THUIS dikkekus
  5. Opa Leo:
    26 juni 2017
    Mooi dat jullie weer thuis zijn. het zal nog een hele aanpassing vergen om weer in het gareel te komen.
    Het was van hieruit gezien een prachtige reis met een vlotte beschrijving van gebeurtenissen en ervaringen verluchtigt met foto's en video's. Dank voor de moeite.
    Groetjes en tot ziens
  6. Serge:
    27 juni 2017
    Zo en nu weer snel de nachtdienst in. Spreek je snel